Review: The Kidnapping of Michel Houellebecq (dvd)

Jan Luijsterburg | 13 oktober 2015

In 2011 toonden velen rond de Franse schrijver Michel Houellebecq zich in de media enorm ongerust toen hij midden in een promotietour voor zijn boek De kaart en het gebied ineens nergens meer op kwam dagen en van de aardbodem verdwenen leek. De quasi documentairefilm L'enlèvement de Michel Houellebecq onthult zogenaamd wat er aan de hand was: de schrijver was ontvoerd door een stel lieve vechtersbazen.

Terwijl hij zich gemoedelijk door de dagelijkse beslommeringen keutelt, wordt de schrijver plotseling in een grote kist gestopt en als ware hij Hugo de Groot meegenomen naar een afgelegen huis. De ontvoering gaat buitengewoon knullig in zijn werk en al gauw is het gezelligheid troef met de kidnappers en hun ouders. Er wordt lekker gegeten en de schrijver wordt voorzien van voldoende wijn en sigaretten. En als hij er om vraagt, wordt er ook nog een prostitué voor hem geregeld.

Houellebecq heeft een reputatie als provocateur en houdt deze met verve hoog. Met ontbrekend kunstgebit (probeer zo maar eens het volkslied te fluiten) en ook verder verlopen uiterlijk doet hij er, onder meer door eindeloos gezeur over kleinigheden, alles aan een anti-held te lijken. In de gemoedelijke gesprekken met de ontvoerders komen volkomen terloops wel de centrale thema’s uit zijn werk aan bod.

De film is een geniaal spel met identiteit en imago en is extra leuk voor wie een beetje bekend is met zijn boeken. Het geheel zou gemakkelijk als een slechte grap afgedaan kunnen worden als er niet zo ontwapend naturel geacteerd werd, niet in de laatste plaats door Houellebecq zelf. De indruk van een documentair verslag van de werkelijkheid dringt zich daardoor, hoewel je wel beter weet, onvermijdelijk op. Briljante, ontzettend leuke film. Discussie gegarandeerd.

Frankrijk, 2014
Speelduur: 97 minuten
Regie en scenario: Guillaume Nicloux