Verslag introductie Beolab 90 bij Poulissen

Als ik u vraag aan een luidsprekermerk te denken dat past bij een prijs van € 34.990,- per stuk, bij welke merken komt u dan uit? Wat u nu ook zult gaan noemen, de kans is gewoonweg nihil dat u met de naam van ‘s werelds absolute meester der naadloze integratie, bedieningscomfort en functionele vormgeving -oftewel Bang & Olufsen- aan komt zetten. Maar de tijd gaat zoals we allemaal weten razendsnel en inmiddels heeft deze ongekroonde Deense koning van het kwaliteitsdesign de respectabele leeftijd van 90 jaar bereikt. Reden voor deze fabrikant om ter viering van dit heugelijke jubileum, letterlijk alles uit de kast te halen voor een product wat de wereld nooit eerder heeft gezien.

Graag neem ik u daarom mee naar Nederlands beste B&O dealer: Poulissen in het Limburgse Roermond. Waar afgelopen november de wereldintroductie van de revolutionaire Bang & Olufsen Beolab 90 luidsprekers plaatsvond.   

Dit trotse Deense merk heeft, naast het al 90 jaar vervaardigden van zeer moderne en hoogwaardige producten, al vanaf dag één naar het totaalplaatje gekeken en de eindgebruiker in de hoofdrol geplaatst. Om dit te bereiken, zijn keer op keer voor ieder product vragen beantwoord als: ‘Wat is de doelgroep waar we het bepaalde product voor gaan ontwerpen, hoe zouden die het liefste hun product(en) willen gebruiken en op welke wijze kan het product(en) het meest intuïtief worden bediend’. Maar de meest belangrijke vraag is iedere keer opnieuw in welke mate het nieuwe ontwerp bij kan dragen aan het welbevinden van de kopers. Dus waar veel andere typisch designmerken het na een mooi smoeltje en luxe materiaalgebruik al snel voor gezien houden, kijkt Bang & Olufsen altijd naar het totaalplaatje.

Sprong in de toekomst
Hoewel ik zou liegen als ik zou zeggen dat de vormgeving geen belangrijke rol bij dit merk speelt, zijn de B & O ontwerpen nog zoveel meer. Hoeveel meer blijkt al snel bij het bekijken van de informatieve website waar een zeer breed scala aan producten is te vinden. Naast een drietal TV modellen, automotive toepassingen voor gerenommeerde luxe automerken als BMW, AMG, Audi en Aston Martin en een bijzonder groot assortiment aan B&O Play portable producten. Is het echter vooral het enorme assortiment aan actieve luidsprekers/totaalsystemen wat mijn aandacht trekt. Nu ben ik eerlijk gezegd al vele jaren niet meer thuis in het assortiment van deze wereldberoemde fabrikant, maar dit was letterlijk een sprong in de toekomst. Of misschien eigenlijk wel de realiteit van vandaag de dag. Want terwijl ik nog min of meer met de Beocenter 2300 (u weet wel met die glazen deurtjes die zo mooi openschuiven als er een hand bij in de beurt komt), Beocenter 9500 (langwerpig alles in één apparaat van zo’n 75 cm breed met naast een receiver deel, links een cassettedeck en rechts een CD speler) en Beolab 8000 (luidsprekers in de vorm van een orgelpijp) in mijn hoofd zit. Was ik bij mijn laatste bezoek aan Poulissen Audio Video Center in Roermond al zeer verbaasd hoe het B&O assortiment in dat relatief korte tijdsbestek is veranderd. Wat is gebleven is de prachtige haptiek, de zeer moderne vormgeving in combinatie met 1e klas materiaalgebruik en de immer vooruitstrevende technologie. Wat echter veel verder is gegaan, is het maximaal integreren in de woon/leefomgeving, het kunnen aanpassen op de wensen van de gebruiker en onderlinge integratie en communicatie. Ik denk zelfs dat er momenteel geen ander merk ter wereld bestaat wat de techniek zo ondergeschikt en vooral onzichtbaar heeft gemaakt als dit Deense merk. Daarbij is qua weergevers niet alleen alles actief – iets waar Bang & Olufsen al heel vroeg voorstander van was - maar is ook het complete audiosysteem volledig in deze weergevers verdwenen. Het enige wat u nog nodig heeft, naast een server met muzikale data, is de nog immer beschikbare BeoRemote One afstandsbediening, een smartphone of tablet. Maar zoals u waarschijnlijk zelf ook al verwacht, blijft het daar niet bij en zorgt het merk met zijn Beolink protocol ook voor een volledige implementatie van home automation doeleinden. Daarbij is het wel zo prettig dat het ook perfect integreerbaar is met bekende merken als Crestron en AMX.

Poulissen  
Naast de introductie van de bijzondere en vooral zeer vooruitstrevende Beolab 90 luidsprekers, is het ook belangrijk eens stil te staan bij de winkel waar dit evenement plaatsvind. Ik heb het dan natuurlijk over niemand minder dan Poulissen Audio Video Center in Roermond. Waarom? Omdat deze werkelijk schitterende winkel met zijn persoonlijke benadering niet alleen de beste B&O winkel van Nederland is, maar ook door deze Deense firma zelf, tot de 50 beste Bang & Olufsen winkels ter wereld word gerekend! Een feit wat niet zonder trots aan de muur van de showroom is te verifiëren. Hoewel deze grote winkel met zijn bijna 2.000 vierkante meter aan showroomoppervlakte over meerdere verdiepingen en maar liefst 8 verschillende kijk- en luisterstudio’s beschikt, vindt de introductie plaats in hun heuse eigen B&O huis. Feitelijk is dit direct aangrenzende pand, naast een ultieme demoruimte van de producten van deze fabrikant, ook vooral een technologisch droomhuis. Zoals ik inmiddels gewend ben geraakt in deze winkel, is ook hier alles weer meteen speelklaar en is alles in een heel lichte en sfeervolle, perfect nagebootste woonomgeving in volle glorie te bewonderen. Hoewel niet in het B&O huis maar in de centrale hoofdruimte van de winkel zelf gelegen, zijn er bij Poulissen nog veel meer producten van deze fabrikant te vinden. Naast een soort van Beo Play ‘eiland’ waar alle portable en head-fi modellen direct speelklaar staan opgesteld, is er direct naast een forse en werkelijk prachtig vormgegeven Bang & Olufsen luidsprekerwand geplaatst. Hier zijn niet alleen alle modellen overzichtelijk aanwezig, maar kunnen ook de muzikale kwaliteiten onderling of in bepaalde combinaties direct worden vergeleken.

Veelzijdig
Hoewel niet helemaal in het kader van deze Beolab 90 introductie, kunt u bij Poulissen ook voor een breed segment aan meer conventionele producten terecht. Naast zowat alle bekende merken op audio- en videogebied die een groot deel van de 8 verschillende demoruimtes bevolken, beschikt de winkel ook over een prachtige high-end audio demoruimte. In een bijzonder prettige ambiance met veel invallend daglicht en voorzien van grote ronde boogramen met mooi uitzicht over het stadsgewoel, kunt u in alle rust genieten van topmerken als McIntosh, Accuphase, Marantz, Transrotor, Kef, Bowers & Wilkins, Sonus Faber, Monitor Audio en Dali. Na net als tijdens mijn vorige bezoek wordt ik ook dit keer al snel ondergedompeld in een prachtig concert. Een optreden waarvoor dit keer de nieuwe Bowers & Wilkins 802 D3, aangestuurd door een groots klinkende McIntosh aansturing wordt gebruikt. Uiteraard doemt nu ook de prangende vraag op wat de even verderop opgestelde nog veel kostbaarder Beolab 90 luidsprekers hier nu nog aan toe kunnen voegen? Hoogste tijd om dat eens haarfijn uit te gaan zoeken.

MERK

EDITORS' CHOICE