Review B&W Px7 S2e: kwestie van kopiëren en plakken?

Quintijn Bulterman | 17 januari 2024 | Bowers & Wilkins

SAMENVATTING

De nieuwe DSP zorgt wel degelijk weer voor een betere weergave en beleving van het geluid, om (weer) uit te komen op de kwaliteit die we gewend zijn geraakt van de Britten. De nieuwe serie komt bovendien met twee nieuwe kleuren, die velen zal aanspreken. De mooiste verrassing is echter dat Bowers & Wilkins de prijs gelijk heeft gehouden aan het vorige model.

PLUSPUNTEN

• Nieuwe DSP
  • Betere geluidskwaliteit en beleving
  • Prijs is gelijk gebleven
  • Nu ook leverbaar in fraai Ocean Blue en Forest Green

MINPUNTEN

• (zegt u het maar)

Het is nog maar zo'n anderhalf jaar geleden, ergens in de zomer van 2022, dat de Bowers & Wilkins Px7 S2 op de markt verscheen. Toen spraken we al van “Never Change a Winning Formula”. Mogelijk heeft dat de Engelse fabrikant dat niét gelezen, want ook dit jaar kwam er doodleuk wéér een nieuwe uitvoering op de markt: de Bowers & Wilkins Px7 S2e. Inderdaad, weer een verbeterde versie van Px7 S2 (de toegevoegde ‘e’ staat voor ‘evolution’), op zijn beurt al een verbetering van de PX7. Kunnen jullie het nog bijhouden...?

Aan de buitenkant lijkt er niks veranderd te zijn. Sterker nog, het lijkt gewoon op een PX7 S2. Het voelt hetzelfde aan, ook het gewicht lijkt niet echt aangepast te zijn. Toch weet Bowers & Wilkins ons te vertellen dat er bij de zwarte en de grijze variant kleine details zijn aangepast. Wellicht dat we daarom officieel moeten spreken van Anthracite Black en Cloud Grey. Maar belangrijker is dat er ook nog twee nieuwe kleuren bij zijn gekomen; Ocean Blue en Forest Green. Daarmee laat Bowers & Wilkins zien dat de fabrikant ruimte laat voor persoonlijke smaak.

De B&W Px7 S2 had een adviesprijs van 429. De nieuwe Px7 S2e heeft diezelfde prijs. Dat is het benoemen waard. Want met de inflatie en de benzineprijzen, is het fijn om te weten dat deze prijs wel gelijk is gebleven.

Vertrouwelijke informatie: DSP

De beste vraag die we bij een derde generatie van de Px& kunnen stellen: “Wat is er nu weer nieuw?”.

Naast die kleuren, dan.

Stel je die vraag aan B&W, dan krijg je antwoord. Maar dan deze keer niet het antwoord dat we hadden verwacht. Naast de esthetische vondsten is er namelijk wel degelijk een belangrijke innovatie: er zit een volledig nieuwe DSP in de Px7 S2e. 'DSP' is een afkorting voor Digital Signal Processor. En wat is dat dan precies? Een DSP is een microprocessor. Deze microprocessoren zijn ontwikkeld om digitaal signaal te kunnen verwerken. Audiofielen denken wellicht direct aan DAC’s, surround versterkers en cd-spelers, maar in de praktijk zijn DSP’s in veel meer apparaten terug te vinden. Denk eens aan voip telefoons, televisie, radar, sonar en je spelcomputer.

Een DSP is continue bezig met meten, filteren en verwerken van een signaal. Als je muziek luistert, zal het proces er ongeveer als volgt uitzien; je telefoon speelt een nummer op Spotify. In de telefoon wordt het al omgezet naar een muziekbestand om af te spelen. Via de Bluetooth verbinding wordt het signaal verstuurd naar je Px7 S2e.

De Bluetooth module in je Px7 ontvangt het en geeft het door aan de DSP. Die verwerkt het signaal en stuurt het naar de DAC. De DAC zet het om naar een analoog signaal. Wat wij dan kunnen beluisteren als, je raadt het al, 'muziek', en wel via de drivers in de koptelefoon.

Zelfde prijs, meer muziek

Even de olifant in de kamer benoemen: bij de Px7 S2 (de vorige versie, dus) hebben we in onze review enkele minpunten opgetekend. Zo hadden we in een enkel nummer iets geks. Dan hoorden we twee elementen in de muziek, die elkaar een beetje in de weg lagen. Zou het met onder meer de nieuwe DSP is opgelost zijn?

We beginnen met het nummer waar we vorige keer commentaar op hadden; “Teddy Swims – 2 Moods”. We luisteren het complete nummer af. Maar eigenlijk hoorden we het al direct, de sound engineers hebben hun werk gedaan. Het laag klinkt fenomenaal! Waar we vorige keer juist het commentaar hadden dat het laag drukkend was, is er nu plaats voor opbouwen en verdieping. Het laag heeft ziel gekregen.

We horen ook een kleine nuance in het middengebied. Het effect hiervan is dat juist het complete geluidsbeeld opent en ruimte geeft. Nu is dit nummer niet direct een “goed” nummer. Dus als we nu naar goede muziek gaan luisteren, kan de ervaring dus alleen maar beter worden. Onze keuze valt op iets recents; “Iam Tongi-Monsters”. De muziek is klein en kwetsbaar. Slechts zang en gitaar spel. Maar de emotie is groots, zelfs overweldigend. Over het verdriet van een zoon die zijn vader verliest. Ondanks dat we weten dat de B&W Px7 S2e een tikkeltje romantisch kan klinken, weet deze hoofdtelefoon de emotie in het nummer zo goed neer te zetten. De zang, de timing en de subtiele begeleiding op de gitaar maken het een pareltje om naar te luisteren.

Dan schieten we door naar letterlijk kwaliteit muziek. Het album “Tron Legacy” is een soundtrack gecomponeerd door “Daft Punk”. Voor de gelijknamige film. Waarom is dit dan kwaliteit? Omdat muziek voor films aan standaarden en normen moeten voldoen. In tegenstelling tot de enorme bagger die we allemaal voorbij horen komen. Een andere soundtrack die wij ook graag luisteren en gebruiken voor reviews is “Interstellar” door “Hans Zimmer”. Dit ligt in lijn met de norm van kwaliteit waar we het net over hadden.

Enfin, we dwalen af, terug naar “Tron Legacy”. Van dat album leggen we de focus op één specifiek nummer; “Armory”. Het nummer duurt slecht 2:02 minuten, maar dat zijn twee zeer intense minuten. Het nummer wordt ingeleid met een futuristische synthesizer. De drijvende kracht zit verborgen in de lage tonen. Die worden opgebouwd in verschillende niveaus. Zodra alle elementen samenkomen, ontstaat er een mysterieuze melodie die over de ruggengraat naar boven kruipt.

Het mooie van dit is, dat de B&W Px7 S2e als geen ander die mysterieuze gelaagde melodieën weet te vangen en weer te geven. Het is de combinatie van het laag, dat continue door het nummer voelbaar is. Tel daar de prikkels van de synthesizer en melodie bij op en er ontstaat magie. Dat is wat we bij de vorige Px7 wilden horen, en nu dankzij de aangepaste DSP in de e-versie pas krijgen.

Toekomstmuziek voor persoonlijke smaak

We zien dat Bowers & Wilkins wat meer kleuren introduceert. Niet alleen bij de nieuwe Px7 S2e serie, maar ook bij de PX8. Er wordt gewerkt met limited editions, die vrijwel direct uitverkocht zijn. We vragen ons dan af, in welke je gepersonaliseerde koptelefoons kan aanbieden? Dat vraagt wat meer uitleg. Stel dat je zegt, ik wil graag een groene Px7 S2e, want dat past meer bij mij? Dan wordt een koptelefoon (in dit geval een B&W Px7 S2e) al iets persoonlijker. In de app kan je jouw persoonlijke voorkeur voor audioweergave instellen, dus dat maakt het ook weer iets persoonlijker.

Maar wat als je nou graag het oorkussen in een andere kleur zou willen? Of in een geruit patroon? Of willen upgraden naar een kalfsleer of juist niet. Zou dat voor Bowers & Wilkins mogelijk zijn om in de markt neer te zetten? Iets wat we nu eigenlijk niet zien. En als we het tegenkomen, is het vaak een “custom job”. Het idee dat je ook hebt als je een auto gaat kopen. Een sportpakket erop of misschien toch andere velgen. Dat idee, maar dan met een koptelefoon. Want laten we eerlijk zijn, op het gebied van kwaliteit en audio scoort Bowers & Wilkins als een van de beste. Dus waar ga jij je als fabrikant dan in onderscheiden? Wij denken dat deze gepersonaliseerde richting steeds belangrijker gaat worden voor mensen. Juist omdat een koptelefoon overal voor wordt gebruikt en overal mee naartoe gaat. Het wordt een verlengstuk van jezelf. Zou Bowers & Wilkins die behoefte ook zien en in dat gat durven te springen?

Eindoordeel

Bowers & Wilkins heeft door het aanpassen van de DSP in de nieuwe Px7 S2e, een geweldig product neergezet in de markt voor hoofdtelefoons. Het is bovendien niet een 1-op-1 vervanging van de DSP, er is sprake van een verbeterde tuning. En dat hoor je. Want waar wij vonden dat de Px7 S2 iets in te kort schoot (toen 4 uit 5 sterren), wordt dat nu zeer groots rechtgezet. Maar dat is ook het enige wat er is aangepast.

Daar kun je op twee manieren naar kijken. Eerlijk gezegd waren wij daar ook sceptisch over. Maar als de prijs hetzelfde blijft en je een beter product krijgt, dan is de conclusie toch positief? Aan de accuduur, ANC en knoppen is niks veranderd. Er is meer keuze in kleur en je krijgt dat authentieke Bowers & Wilkins geluid. Vinden wij het nog steeds jammer dat de 3.5 mm aansluiting is verdwenen…JA! Al hebben we er met alle digitale apparaten en verbindingen wel meer begrip voor. En: er zit in het doosje wel een USB-C naar minijack-kabeltje.

De adviesprijs ligt op 429 euro en we weten dat het in eerste instantie een groot geldbedrag is. Maar als je het gebruikt voor je meetings, muziek, films & series en ANC voor meer focus tijdens je werk, dan is het prima te verantwoorden. Zijn er dan nog negatieve punten waar krijg even over willen azijn zeiken? Nee, sorry. Die hebben we niet. Dus voor de Px7 S2e is er een volle score!

Conclusie

De Bowers & Wilkins heeft een op papier misschien maar kleine upgrade gehad, maar de prestaties zijn er niet minder om. De nieuwe DSP zorgt wel degelijk weer voor een betere weergave en beleving van het geluid, om (weer) uit te komen op de kwaliteit die we gewend zijn geraakt van de Britten. De nieuwe serie komt bovendien met twee nieuwe kleuren, die velen zal aanspreken. De mooiste verrassing is echter dat Bowers & Wilkins de prijs gelijk heeft gehouden aan het vorige model. Sla je slag!

Bowers & Wilkins Px7 S2e
Beoordeling 5 / 5