REVIEWJamo

Review Jamo S7-25F aangestuurd door Pioneer A-40AE en PD-10AE

Ronald de Boer | 07 januari 2024 | Jamo

Deze Jamo en Pioneer combo sluit perfect op elkaar aan en brengt de passie die wij allemaal hebben voor de hobby terug naar de basis. Twee luidsprekers, een versterker en een cd-speler wat heeft een liefhebber nou nog nodig? Goed geluid natuurlijk en ik ben blij te melden dat deze set daar niet in teleurstelt.

PLUSPUNTEN

• Als complete set veel muzikale kwaliteit voor het geld
  • Versterker heeft een verdubbeling naar 60 watt bij 4ohm
  • Versterker beschikt over veel opties en aansluitingen
  • Mooi uiterlijk en stevige bouwkwaliteit van de luidsprekers
  • Breed, groot en open stereobeeld

MINPUNTEN

• Cd-speler enkel een paar aansluitingen, vastzittend stroomsnoer en geen digitale uitgang
  • Versterker biedt 30 watt bij 8ohm aan, kan al snel te weinig zijn
  • Luidsprekers missen net dat beetje meer laagextensie
  • Tweeter is eigenlijk te goed voor de rest van de luidspreker

Onlangs verschenen er een set Jamo S7-25F luidsprekers en twee Pioneer apparaten, de A-40AE versterker en de PD-10AE cd-speler, op de stoep. Niet veel later kon het luisteren beginnen.

In deze hobby komt nog wel eens de vraag: 'wanneer is het genoeg?'. Ikzelf ben net als velen altijd op zoek naar een betere muzikale ervaring en inmiddels ben ik aardig in de zogenoemde rabbit hole gedoken. Zo bracht ik in het najaar samen met een kameraad een bezoek aan het Dutch Audio Event en konden we onze lol samen op met vele andere audioliefhebbers. Zoveel kamers gevuld met prachtige apparatuur en luidsprekers gemaakt van exotische materialen waarvan je alleen maar kan dromen om ze ooit in je eigen kamer te kunnen plaatsen en beluisteren – of je neemt een extra hypotheek natuurlijk…

Op weg naar huis waren we wat aan het napraten en toen werd mij de vraag gesteld hoe ik eigenlijk in deze hobby terecht was gekomen. Daarop dacht ik terug aan vroeger en schoot 'passie voor muziek' als antwoord binnen. We praatten nog wat na over onze lievelingskamers van de show, en dachten na over wat je nou eigenlijk nodig hebt om van muziek te kunnen genieten. Natuurlijk vind ik het geweldig om naar dure high-end systemen te luisteren en het eigen systeem te upgraden en de veranderingen mee te maken, maar uiteindelijk is muziekbeleving wat me naar deze hobby getrokken heeft. Waarop binnen enkele dagen pardoes een set ter review voorgesteld werd om terug naar de basis te gaan: een paar vloerstaanders, een versterker en een bron. Snel akkoord gegeven dus, en even later verscheen er een set Jamo S7-25F luidsprekers en een Pioneer versterker en cd-speler voor m'n deur.

Deense degelijkheid

Voordat ik het ga hebben over die ervaring wil ik eerst even kijken naar de luidsprekers en apparatuur. De Jamo luidsprekers maken deel uit van de in 2020 vernieuwde Studio 7 lijn. De Deense fabrikant opgericht door Preben Jacobsen en zijn zwager Julius Mortensen maakt al sinds 1968 luidsprekers en heeet in de loop der jaren vele prijzen gewonnen. De Studio 7 lijn bestaat uit een aantal luidsprekers, zo zijn er twee formaten vloerstaanders aanwezig waarvan de grootste verkrijgbaar is met of zonder een ingebouwde Dolby Atmos speaker en daarnaast zijn er twee maten boekenplank- en centerluidsprekers verkrijgbaar, ook is er een los bevestigingssysteem te koop om de kleinste boekenplankluidspreker op te hangen, zodat naast muziekliefhebbers ook de surroundfans prima uit de voeten kunnen met de Studio 7 modellen.

Uit deze lijn kregen wij dus de S7-25F gekozen om te testen, de grootste zonder Atmos unit, maar waarom S7? Staat de S7 onder de S800 lijn of iets dergelijks? Nee, hij krijgt zijn naam omdat de fabrikant de kast 7 graden naar achteren heeft gekanteld. Jamo heeft dit gedaan om zo een betere eenheid te vormen tussen het midden, hoog en laag. Daarnaast heeft de fabrikant dat gebruikt om de timing tussen de drivers zo goed mogelijk af te stellen om zo een sterk akoestisch centrum te creëren. Ook is de kast van de S7-25F afgerond om de geluidsgolven binnenin de kast beter te laten afbuigen en opbreken zodat het geluid minder kleuring krijgt.

Om nog een stapje verder te gaan zijn de aansluitingen van de luidspreker extern gemonteerd op de plint om zo mogelijke vibraties bij de aansluitingen weg te houden. Veel van deze maatregelen kom je niet snel tegen in deze prijsklasse dus kudos aan Jamo om net dat stukje verder te gaan. De luidsprekers zijn mooi en netjes afgewerkt zonder zichtbare naden en zijn verkrijgbaar in een grijs of blauw tint. De elegante magnetische gril bedekt de hele voorkant voor een strakke uitstraling.

In de behuizing bevindt zich een nieuw ontworpen geventileerde soft dome tweeter met een koperen faraday ring. Om het geluid beter te verspreiden is er ook een behoorlijke wave guide aanwezig met het doel om een groot geluidsbeeld neer te zetten. Voor het midden en laag zijn en twee papieren 6,69 inch woofers aanwezig met aluminium inductiekortsluitingsringen voor een betere vermogens omgang en lagere vervorming.

De S7-25F is een twee weg bass reflex systeem met een gevoeligheid van 90 dB en heeft een frequency response van 67 Hz t/m 21 kHz. +/- 3dB. De impedantie is 4 ohms en het geadviseerde versterkervermogen zit tussen de 40 en 250 watt. De luidspreker kan op metalen spikes geplaatst worden en voor de mensen met houten vloeren zitten er ook beschermers bij. De zuiltjes hebben een respectabel gewicht van 18 kilo per stuk en voelen stevig en solide aan. Waar ik wel een beetje van stond te kijken is dat beide luidsprekers in één grote doos zaten, hierdoor is het verplaatsen en uitpakken van het geheel best lastig.

Aansturing

De A-40AE versterker van Pioneer heeft de taak om de Jamo luidsprekers aan te sturen en hij gaat goed gewapend de strijd in, zo beschikt hij onder andere over meerdere analoge en digitale ingangen (optisch en coaxiaal) en ook is er een phono-ingang beschikbaar speciaal voor het aansluiten van een draaitafel met een MM element.

Om de digitale signalen te verwerken heeft Pioneer een 24bit 192KHz dac van Wolfsonn gemonteerd. Ook is er een pure direct functie aanwezig om de tone control te omzeilen en je kunt de A-40AE zelfs als losstaande voor- en eindversterker gebruiken.

De versterker heeft 60 watt per kanaal op 4ohm beschikbaar en 30 watt op 8ohm. Een aantal leuke details zijn de mogelijkheden om twee sets luidsprekers aan te sluiten en voor de liefhebbers is er ook een 6.3mm koptelefoon aansluiting beschikbaar, dus wat opties betreft zul je niet snel iets te kort komen bij de A-40AE.

Om de versterker te ontwikkelen heeft Pioneer hun D.E.D ontwerpfilosofie toegepast: Direct Energy Design. Deze filosofie is gericht op het verbeteren van de prestaties van hun versterkers en het concentreert zich op het minimaliseren van energieverliezen, het verkorten van signaalpaden en het gebruik van hoogwaardige componenten om een efficiënter, betrouwbaarder en zuiverder geluid te leveren. Deze aanpak streeft naar minder signaalvervorming en betere warmteafvoer met als doel een nauwkeurige en natuurlijke audioweergave.

Bron

In een tijd waarin technologie vaak synoniem staat voor complexiteit, komt de Pioneer PD-10AE als een verfrissing voor muziekliefhebbers die waarde hechten aan eenvoud en essentie. Toch is in mijn ogen de speler wellicht te simpel. Op de achterkant is slechts een set aansluitingen te vinden namelijk de rca uitgang. Ik had toch erg graag een coax of toslink uitgang gezien om de speler op een extern dac aan te kunnen sluiten maar wat mij misschien nog wel het meeste stoort is dat dit gepaard gaat met een vastzittend stroomsnoer. Het lijkt wel een beetje alsof Pioneer met het ontwerp van de PD-10AE vastzat in de vorige eeuw.

Ondanks de wat karige aansluitingsmogelijkheden is het een solide speler van binnen en buiten, de voorkant is strak en netjes afgewerkt en ook is er een 192kHz 24-bit DAC aanwezig, echter is dit keer AKM de fabrikant.

Luisteren

Nu is het dan eindelijk tijd om te gaan luisteren. De PD-10AE heeft veel cd’s gezien maar we gaan vandaag wat dieper duiken in een van mijn favorieten, namelijk “The Essential” van Stevie Ray Vaughan and Double Trouble. De gitaarskills en energie van Stevie zijn ongeëvenaard en dit is perfect terug te horen in het nummer love struck baby. Het is een energiek bluesrocknummer waarin Vaughan's gitaarspel echt opvalt. Het kenmerkt zich door zijn krachtige gitaarriffs en vurige solo's waarmee het de luisteraar meeneemt in een opwindende muzikale rit.

De tekst gaat over verliefdheid en de opwinding van de liefde, terwijl de muziek de passie en het enthousiasme van die emoties weerspiegelt. De Pioneer apparatuur stuurt de Jamo S7-25F zuiltjes prima aan en wat mij vooral opvalt is het zeer ruime maar toch ook goed gedefinieerd en energieke stereobeeld wat ruim neergezet wordt. Zo zijn alle individuele instrumenten makkelijk te identificeren en te volgen en wordt de luisterruimte volledig gevuld met de klanken van Stevie en zijn gitaar wat voor mij meedraagt aan een leuke luisterervaring. Het hoog bevat veel dynamiek en detail maar ook ruimte waardoor je als het ware meer emotie ervaart uit de muziek. Ik heb het hoog nooit als hard of schel ervaren mede te danken aan de soft dome tweeter.

Wat ook erg prettig was om te zien maar vooral prettig in gebruik was dat ook de PD-10AE te gebruiken was met de afstandsbediening van de A-40AE.

Ik had graag gezien dat de S7-25F net wat dieper in het laag kon graven gezien het toch een zuil is, maar ik vermoed dat Jamo dit met opzet gedaan heeft om een V curve in de frequentieband te voorkomen want er is hierdoor wel een goede balans aanwezig tussen het laag en midden. Ik ben een groot liefhebber van pianomuziek en was verbaasd hoe vol de S7-25F de klanken van dat instrument uit bijvoorbeeld het nummer Angel van Sarah Mclachlan kon weergeven.

Na een klein uitstapje zijn we nu aangekomen bij het laatste nummer van deze mooi verzamel-cd, life by the drop en hier worden mijn vermoedens wel bevestigd dat het midden en laag een beetje weggestopt zijn ten opzichte van de tweeter wat ten koste gaat van de micro dynamiek, denk hierbij aan de kracht en slam van de drums bijvoorbeeld. Wellicht omdat de tweeter eigenlijk boven verwachting presteert en de rest het niet helemaal bij kan houden? Dat voel ik vooral bij de nummers zoals crossfire, de energie en snelheid waarmee Chris Layton drumt blijft een beetje achter en zoals ik al zei is dit niet omdat het laag of midden onder verwachting presteert of iets dergelijks maar het valt soms op omdat de tweeter soms de hoofdrol pakt.

Om er zeker van te zijn dat dit niet aan de versterker of cd-speler lag heb ik de S7-25F ook aangesloten op mijn referentiesysteem en al was het hier wel wat meer in balans, bleef toch die prachtige tweeter de hoofdrolspeler en kon de rest het soms moeilijk bijhouden. Ondanks dat heb ik louter prettige luistersessies gehad met de Jamo S7-25F zoals aangestuurd door de combinatie Pioneer PD-10AE en A-40AE.

De luidsprekers presteren goed en kunnen makkelijk een kamer vullen met prettige muzikale klanken. De Pioneer apparatuur is makkelijk in gebruik en al is de PD-10AE wat karig maakt de A-40AE versterker, die al eens eerder los getest werd, dit weer goed met ruime functionaliteiten en opties. Ik raad de set aan voor iedereen op zoek naar zijn of haar eerste stereosysteem, of wie een mooie combi zoekt om muziek op een prettige manier te ervaren.

Jamo S7-25F | 799 euro per set | beoordeling 4 / 5
Pioneer PD-10AE | 249 euro |  3.5 / 5
Pioneer A-40AE | 449 euro | 4.5 / 5