COLUMN

Woonmagazines

René van Es | 22 mei 2003

De afgelopen weken heb ik mij verdiept in woonmagazines. Zowel die uit de kiosk als wat er op de beeldbuis wordt aangeboden. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben geraakt van de vaak schitterende interieurs die staan afgebeeld of zijn gefilmd. Maar ook van de innovatieve manieren om kleine ruimtes optimaal te benutten.

De woonomgeving is terecht belangrijk. Je vindt er je eigen plekje om te ontspannen van de beslommeringen van alledag. Weggezakt in comfortabele kussens op de bank, een versnapering op het tafeltje naast je en een vorm van entertainment om je bezig te houden. Dat entertainment komt jammer genoeg niet overeen met de werkelijkheid. Want als ik de interieurs bekijk ontbreekt elke vorm van audio of beeld in die kamers. Dus lezen we daar kennelijk alleen boeken. En volgens de nieuwsbronnen lezen wij Nederlanders steeds minder in boeken en neemt het bibliotheek bezoek af. Ik zie nog een enkele andere optie, wij telefoneren continue met een vast toestel of met een GSM. Vandaar dat KPN zo snel uit een dal kon klimmen. Zou nou niemand van een woonmagazine of tijdschrift eens de moeite willen nemen om op enige manier serieus om te gaan met beeld en geluid in de woonkamer? Al is het maar met inbouw speakers en weggewerkte multi-room systemen. Zouden daarom zoveel dames tegen zijn op grote luidsprekers, omdat ze niet voorkomen in het ideaalplaatje van maat 36, haute couture en coiffure en de stijlvolle woonkamer?

HiFi in interieur (c) Xingo

Het wordt tijd dat wij audio- en beeldliefhebbers een front vormen en onze eigen woon-mall openen. Waar in de toonkamers samen gewerkt wordt door audio leveranciers en woninginrichters. Een eerste aanzet is jaren geleden gegeven door een Rotterdamse detailhandel. Zo’n mall is dan een reden te meer om samen te gaan shoppen voor een nieuw interieur. En de trendwatchers van de bladen en de omroepen worden tegen die tijd vast wel wakker.

Tot slot een klein woordje over Cannes. Het wereldberoemde filmfestival. Dit jaar avond aan avond verslagen door de VPRO. Als ik Cannes zie gaat mijn hart altijd open. Ik ben een paar keer getuige geweest van het leven rondom het festival en dat blijft je bij. Ook al heeft film niet mijn eerste interesse. Zo stond er eens op de rode loper een dame te zwaaien waar de bevolking en gasten in Cannes behoorlijk opgewonden van raakten. Wisten wij veel wie die vrouw. Pas veel vernamen we haar naam, Nicole Kidman. De pracht en praal van Cannes is leuk, maar nog leuker is het resultaat, het onder de aandacht brengen van topfilms. Die langzaam maar zeker doorsijpelen naar de dvd speler thuis. De voorproefjes aangeboden door de VPRO. Jammer alleen dat het tv programma pas om 10 minuten na middernacht begint. Mag dat volgend jaar iets vroeger? Voor wie het heeft gemist, kijk eens op www.vpro.nl.

Met vriendelijke groet,
René van Es
Hoofdredacteur


EDITORS' CHOICE