ARTIKEL

Mastering studio Polyhymnia - Laatste der Mohikanen

Jochem Geerdink | 30 mei 2012

Het is een villa als zovelen in de rustieke en lommerrijke omgeving van Baarn. Maar dit specifieke pand aan de Prinses Marielaan herbergt Polyhymnia. Niet alleen één van de beste opname- en masteringfaciliteiten van ons land, het behoort tot de wereldwijde top wanneer het aankomt op opnemen op locatie.

Om die reden ging muziekplatform Society of Sound van luidsprekerproducent Bowers & Wilkins onlangs een samenwerking aan met het bedrijf. Hoog tijd voor een bezoek.

De grote, rode letters steken contrasterend af tegen de witte gevel van de statige villa. Samen vormen de tien karakters de naam Polyhymnia. Een bedrijf dat in oktober 1998 werd opgebouwd uit de boedel van Philips Classics, vernoemd naar één van de negen muzen uit de Griekse mythologie. Polyhymnia was de godin van de mimische kunst, de retoriek en de gewijde liederen.

Muziek dus, en daar weten ze bij Polyhymnia alles van. Niet voor niets staat het bedrijf wereldwijd zeer hoog aangeschreven op het gebied van opname en mastering van klassieke muziek. Al behoort Polyhymnia inmiddels tot een – helaas – snel uitstervende soort. Steeds meer klassieke muzieklabels zijn de laatste jaren gestopt of huren de benodigde technici op projectbasis in. Zo niet bij het Nederlandse bedrijf.

Jean-Marie Geijsen is klankregisseur, ook wel balance engineer of Tonmeister, bij Polyhymnia. Eind jaren ’80 kwam hij in dienst bij Philips Classics en was vervolgens tien jaar later één van de zes medeoprichters van Polyhymnia. “We konden het bedrijf overnemen inclusief pand en apparatuur”, vertelt Geijsen in de koffiehoek van het gebouw. De koffiemachine is weliswaar redelijk modern, de rest van de inrichting ademt jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw. In de gang van het pand staan vitrinekasten waarin oude apparatuur uitgestald staat. Het geeft de villa waarin Philips Classics zich in 1973 vestigde een beetje de grandeur van een museum.

“Toen wij in 1998 het bedrijf overnamen, was het ons vooral te doen om de postproductieruimtes, de studio’s”, begint Geijsen. “Dat is voor ons het échte gereedschap. Wanneer je niet zulke goede luisterkamers hebt, dan kom je niet ver. Je hoort niet meer dan wat de akoestiek van de kamer toelaat. De twee luisterkamers in dit pand zijn volledig geoptimaliseerd om het laatst mogelijke restje informatie te kunnen horen. Dát stelt ons in de gelegenheid om goede producten te kunnen maken.”

Jean-Marie Geijsen

Producten voor een kleine, maar wel vrij stabiele markt. “Zowel aan de luisteraars- als opnamekant is het weliswaar stabiel, voor de centen hoeven we het in ieder geval niet te doen. We verdienen hier stuk voor stuk minder dan de gemiddelde loodgieter. We doen dit uit liefde voor het vak. Liefde voor muziek, maar ook liefde voor de manier van werken. Het bezig zijn met mensen die daar hun hele hart en ziel in leggen. Het is puur de liefde voor het vak en het in stand houden van iets dat in al die jaren is opgebouwd.”

Polyhymnia doet namelijk meer dan alleen klassieke muziek opnemen en afmixen, het bewaakt een bijzondere nalatenschap. “Om dit werk te kunnen doen, is know-how van essentieel belang. Het is meer dan even een paar microfoons neerzetten. Je moet partituren kunnen lezen en met de musici op niveau kunnen praten. Kennis van akoestiek is ook belangrijk, net als microfoontechnieken. Je moet overal wat van weten en inzicht hebben om een goedklinkende, hopelijk fantastisch klinkende, opname te kunnen maken.”


EDITORS' CHOICE