REVIEWEpson

Prestaties in 3D

Redactie HiFi.nl | 30 juli 2012 | Epson

Het hier weergeven van de voor- en na metingen geeft weinig extra inzicht: de gray scale en gamma van deze projector zijn absoluut uitstekend te krijgen met een kalibratie en zijn 'uit de doos' zeer acceptabel. Hetzelfde kan helaas niet gezegd worden van het kleurbereik, dat volgens REC709 moet worden gekalibreerd voor een match van de primaire en secundaire kleuren (en alle mengkleuren daar tussenin) met HD video content. In tegenstelling tot bij de voorganger, de EH-TW5500, zijn er in de 'Cinema' preset reeds waarden ingevuld in het color management systeem, maar dat resulteert helaas niet in mooie meetresultaten. Er moet nog flink 'getrokken' worden aan tint, verzadiging en helderheid van de primaire en secundaire kleuren om een perfecte match te krijgen met de driehoek op zowel de x, y als Y (luminantie) waardes. Is dat echter gedaan, ziet het beeld er in zijn geheel onverzadigd uit. De 'Cinema' stand is voor de kleuren dus geen mooi uitgangspunt. Voor de geïnteresseerden de gemeten waardes van de kleuren in een tabelletje:

De 'Natural' stand geeft voor het kleurbereik een meetresultaat dat 'uit de doos' veel dichter bij het ideaal ligt, maar wijkt naar mijn idee nog steeds iets teveel af om volledig acceptabel te zijn zonder kalibratie. Dit is de stand die ik zou willen adviseren voor goede basisinstellingen. De hoeveelheid licht die van het scherm komt, is genoeg voor schermen tot maximaal 3m breed (mits een goed verduisterde ruimte). 




3D
We meten ook de prestaties in 3D en hiervoor zetten we de projector in een 3D stand, waarbij we de 3D bril voor de color analyzer plaatsen. Zo meten we door de bril heen de correcte waardes die van het scherm afkomen. Meten we beide 3D presets na, dan blijkt de kleurendriehoek in de 3D dynamic stand wel erg af te wijken. De kleurendriehoek in de 3D Cinema stand is echter goed te noemen. Groen, rood en geel zijn oververzadigd, maar hun luminanties wijken weinig af. Wel dienen de secundaire kleuren cyaan en magenta nogal bijgesteld te worden. Ook de grayscale is in de 3D Cinema stand behoorlijk neutraal. 



Subjectieve beeldtest
Met een volledig gekalibreerde EH-TW9000 begonnen we aan de kijktest. Dat is een aardig feest! Het beeld is scherp zonder digitale look en zeer natuurlijk in zijn kleurenpalet. Op 2D valt heel erg weinig aan te merken, behalve dat er zeker (DLP-)projectoren te vinden zijn met een nog hogere lichtopbrengst en dientengevolge een spectaculairder beeld. Of dat beeld dan ook correcter is, moet maar worden bezien. In de donkerste gebieden is een zeer goede doortekening te zien en het zwart is zeer diep, maar de sensatie van absoluut zwart dat projectoren van JVC (D-ILA) en Sony (SXRD) laten zien, gaat net nog wat verder. De iris-functie (die nog steeds zijn werk niet volledig geruisloos doet), verandert hier verder wat mij betreft weinig aan.

Op 3D kijkt het relatief rustig, wat ook afhangt van de gekozen instellingen. Hier is het vaak kiezen uit een trade-off tussen bewegingsonscherpte en spookbeelden. Met de optimale instellingen en een kleine gewenningstijd is het echter absoluut genieten van de kleurechtheid en grotendeelse afwezigheid van artefacten. Voor deze prijs heb ik nog geen betere 3D performance gezien! 



Conclusie
Je koopt met de Epson EH-TW9000(W) een dijk van een projector die absoluut klasse-leidend mag worden genoemd. Kies je voor de 'W'-uitvoering, hoef je alleen nog maar een stroomvoorziening te hebben bij de projector. Het video-signaal is draadloos. De 'W' valt door zijn witte kleur ook mooi weg bij een wit plafond.

De beeldkwaliteit van de TW9000 is ronduit uitstekend en er is zowel in 2D als 3D weinig op aan te merken. Om deze kwaliteit significant te verbeteren, dien je ongeveer twee keer zoveel geld uit te geven.


EDITORS' CHOICE