REVIEWPSB Speakers

Terugschakelen

Als ik terugschakel naar passief verliest de weergave zijn snelheid en druk, alsof de geluidstechnicus de microfoon voor de woodblocks een paar meter verderop heeft gezet. De muziek klinkt daardoor misschien iets saaier, maar tegelijkertijd ook wat organischer en natuurlijker, alsof het contrast in de weergave een paar tandjes lager is gezet. De allereerste beat van het nummer Thalheim - ik luister nog steeds naar Dead Bees On a Cake - illustreert misschien nog wel het best de verschillen tussen actief en passief, alsof je schakelt tussen een grote hoog-rendement luidspreker en een fraaie mini-monitor. De actieve stand geeft een dieper en krachtiger laag - volgens opgave zelfs tot een indrukwekkende 15Hz (-3dB) - dat ook nog eens met een forse portie extra dynamiek wordt weergegeven.

Om de laagweergave onder de pijnbank te leggen draai ik tot slot nog de track Al-Hallaj van de Tunesische zanger en ‘oud’-speler Dhafer Youssef die traditionele Afrikaanse muziek combineert met jazz en elektronische muziek. Op het album Electric Sufi wordt Youssef bijgestaan door trompettist Markus Stockhausen, jazz gitarist Wolfgang Muthspiel en ex-Living Colour bandleden Will Calhoun (drums) en Doug Wimbish (bas), die beide ook nog eens meer dan uitstekende jazz-muzikanten zijn. In het nummer Al-Hallaj zingt Youssef heftig, emotioneel geladen, soms woordloze, klanken, ondersteund door zijn oud-spel, kleine percussieve elementen en een trommelvliezen opschuddend laag. Zijn haast tastbare schreeuwen (van wanhoop?) gaan door merg en been.

Het diepste laag wordt krachtig en met een vanzelfsprekende autoriteit weergegeven. Met ogen tot dunne strepen samengeknepen baant het kippenvel zich langs mijn onderarmen een baan omhoog. De weergave? Pas als ik de ogen weer open komt het besef dat ik geacht wordt iets over de weergave te schrijven. Tsja, waarschijnlijk is het verstandig om met deze plaat onder de arm naar de dichtstbijzijnde winkel te rennen en zelf te gaan luisteren.

Music 4 You?

De eerste hoofdtelefoon van Paul Barton is klankmatig een schot in de roos. In de actieve stand klinkt hij zelfs nog beter dan met de schakelaar op passief. Ook het design van de hoofdtelefoon is uitstekend. De enige minpuntjes die ik kan bedenken zijn de relatief stevige verkoopprijs en het gewicht van de M4U 2. Bij thuisgebruik zal dat laatste geen probleem zijn, maar als je een hoofdtelefoon voor portable gebruik zoekt dan kan zijn gewicht van bijna 400 gram zeker in z’n nadeel gaan werken. Daarnaast zou het de verkopen bevorderen als er meerdere kleuren beschikbaar komen, maar daar wordt volgens de importeur hard aan gewerkt.

Aanvullende info:

PSB M4U 2
Prijs: 375 euro