HI-VISITSonos

Dode ruimte

Achterin het gebouw loop ik weer een Nederlander tegen het lijf, ditmaal een software-ontwikkelaar die, zoals het toeval wil, afkomstig blijkt te zijn uit dezelfde stad als waar ik woon en ben opgegroeid. Hij blijkt een belangrijke rol te spelen bij de ontwikkeling van de Sonos software. "Eigenlijk zijn we een echt software-bedrijf," zegt Eric, "al verkopen we natuurlijk hardware. Maar zoals Sonos gebruikers weten, besteden we ongelooflijk veel aandacht aan het up-to-date houden van onze software. Veel nieuwe applicaties en toepassingen, zoals onlangs Spotify, kunnen we zelfs met een eenvoudige software-update doorvoeren. Sonos gebruikers hoeven daar niet extra voor te betalen. Ook het geschikt maken voor hi-res bestanden zou via zo’n software-update kunnen verlopen, het Sonos besturingssysteem heeft de capaciteiten namelijk al aan boord."

Van belangrijke updates krijgen de gebruikers via Sonos een aparte melding met het verzoek een update door te voeren. "Als we bijvoorbeeld ontdekken dat er ergens een probleem kan zijn met de beveiliging dan zorgen wij voor een beveiligingsupdate, zelfs als dat lek niet door ons wordt veroorzaakt. Mensen moeten volledig op hun Sonos systeem kunnen vertrouwen," stelt Eric.

Na de afdeling waar de software-ontwikkeling plaatsvindt lopen we door naar de ‘dode-kamer’: een enorme ruimte waarin alle reflecties geabsorbeerd worden. Zelfs nu de ruimte nog maar half bekleed is met geluidsabsorberende panelen bekruipt je een beklemmend gevoel als je de ruimte betreedt. Alle reflecties die je onbewust waarneemt als je in een ruimte spreekt zijn verdwenen, en er komt een vreemde druk op je oren. De dode-kamer bij Sonos is echt enorm, en duidelijk een slag groter dan degene die ik een dag eerder bij JBL aantrof. De ambities die ze bij Sonos koesteren komen daarin duidelijk tot uitdrukking.

En ze hebben ambities bij Sonos. In de ruimte waar nieuwe producten ontwikkeld worden ontwaar ik een paar interessante producten. Of die ooit in productie genomen gaan worden is no maar de vraag, maar mij wordt wel duidelijk welke richting ze bij Sonos op willen gaan. Ik moet weer denken aan de opmerking die Mieko Kusano eerder die dag maakte: "We are focussing on wireless audio solutions for the home." Blijkbaar mag je dat erg letterlijk nemen.

Een van die nieuwe producten blijkt productierijp, maar nog strikt geheim. Onder de belofte er niets over bekend te maken mag ik er in de demonstratieruimte even naar luisteren. Uiteraard werkt het nieuwe audioproduct draadloos en is het werkelijk prachtig vormgegeven. Het klinkt ook nog eens verrassend goed en de engineering achter het product is bijzonder. Een product dat voor menig Sonos Play-systeem eigenaar ongetwijfeld als een welkome aanvulling ontvangen zal worden.

Als ik aan het eind van de dag terugwandel naar mijn hotel is mijn bewondering voor het merk aanzienlijk gegroeid. Een merk dat eigenwijs, tegendraads - nou ja, eigenlijk zonder draad - en vernieuwend bezig is, en daarbij de muziekbeleving en de maximale gebruikservaring van de klant zo hoog in het vaandel heeft staan verdient respect. Maar eigenlijk zegt het voldoende dat Sonos de afgelopen drie jaar steeds het aantal woonruimtes met een Sonos systeem heeft weten te verdubbelen. In ruim 1.3 miljoen kamers wereldwijd genieten mensen inmiddels van muziek via een Sonos systeem. En dat is pas echt indrukwekkend.


EDITORS' CHOICE