ARTIKEL

De Toekomst

Jochem Geerdink | 30 mei 2012

Met dik twintig jaar ervaring, blijkt Geijsen tijdens ons bezoek een vat vol prachtige anekdotes. “Iedere opname is anders. Musici zijn tegenwoordig veel beter, al weet je nooit welke interpretatie een muzikant aan een stuk geeft. Ook weet je niet in welke situatie je terecht komt. Zo heb ik eens met emmertjes water lopen slepen omdat het erg droog was in de opnameruimte. Door de vloer blank te zetten, verhoogden we de luchtvochtigheid. Vooral de houtblazers waren daar erg blij mee omdat het riet in hun instrument nu niet opdroogde. En ik was heel blij met het uiteindelijk geluid.”

De status van Polyhymnia zorgde ervoor dat het werd benaderd door Society of Sound, een platform van de Britse luidsprekerproducent Bowers & Wilkins dat streeft naar de beste geluidskwaliteit. “Voor ons is het een heel nieuw platform waarop wij onszelf kunnen presenteren en de consument kunnen laten beleven hoe mooi klassieke muziek is en hoe kwalitatief hoogstaand dat opgenomen kan worden. Het is een mogelijkheid voor ons om met een andere groep mensen in contact te komen, die normaal gesproken misschien niet zo snel naar klassiek zal luisteren. Al is het vooral een eer dat wij tot een onze producten mogen tonen en een eer en erkenning voor het werk waar we hiermee bezig zijn.”

Society of Sound (waar we reeds een uitgebreid verhaal over schreven, red.) werd min of meer geboren doordat liefhebbers een platform zochten om digitale muziek in hogere kwaliteit te delen. “Society of Sound is voor mensen die geïnteresseerd zijn in hoge kwaliteit, die thuis wellicht een goede installatie hebben staan en op zoek zijn naar goede muziek”, weet Geijsen. “De liefhebbers waar wij ons werk al jaren voor doen, voor wie wij een zo hoog mogelijke geluidskwaliteit nastreven.” Society of Sound is een online community waar niet alleen geïnformeerd, maar ook gediscussieerd kan worden over digitale muziek van hoge kwaliteit. Een platform waar mensen zich laten inspireren, lezen over de nieuwste ontwikkelingen of iets opsteken van mensen die dagelijks bezig zijn geluid naar een hoger niveau te tillen, waaronder engineers, muzikanten en gevierde instellingen als Abbey Road.

Met een metafoor illustreert hij de noodzaak van bedrijven als Polyhymnia. “Je kunt het een beetje vergelijken met het produceren van auto’s. Een producent wil graag auto’s maken die tot grootse prestaties in staat zijn. Of dat in de praktijk ook allemaal gebruikt wordt, dat weet je natuurlijk niet. Je moet altijd nastreven voor het hoogst mogelijke te gaan, zo ook in ons vakgebied. Wanneer je al begint met kwaliteit weg te gooien, dan ben je verkeerd bezig.”

Al baart de toekomst van Polyhymnia onze gastheer wel zorgen. Het blijkt namelijk lastig ‘vers bloed’ te vinden. “Dat heeft onze dagelijkse aandacht, maar we hebben nog niemand kunnen vinden waarvan we de overtuiging hebben dat hij of zij ons werk kan voortzetten. We zoeken mensen die bereid zijn het vak van ons te leren. Aan de ene kant is het natuurlijk technisch ontzettend ingewikkeld en breed. Tegelijkertijd is Polyhymnia een zelfstandig bedrijf, dus je moet ook nog een beetje ondernemersbloed in je hebben. Bijvoorbeeld op het gebied van acquisitie, klanten zoeken. We krijgen vaak sollicitanten die heel erg vanuit een technische achtergrond komen. Terwijl we juist mensen zoeken die geïnteresseerd zijn in de muziek, want daar draait het uiteindelijk om. De techniek kun jij je eigen maken. Wanneer je niet muzikaal bent, dan houdt het al op.”

Lees ook ons artikel over Society of Sound


EDITORS' CHOICE