NIEUWS

Jan Smit in Opel, Madonna in Volkswagen

Redactie HiFi.nl | 06 september 2008
(ingezonden mededeling)

In één op de drie Opels (33%) wordt tijdens het autorijden het liefst geluisterd naar de Nederlandstalige liedjes van Jan Smit, Nick & Simon of Frans Bauer. Bezitters van een Volkswagen hebben een absolute voorkeur voor de hits van Madonna, Coldplay of Rihanna. Ruim een kwart (27%) hoort het liefst Top 40-nummers tijdens het autorijden. Dit blijkt uit onderzoek van Marktplaats.nl onder ruim 1500 bezoekers van de groep ‘Auto’s’. Misschien het meest opmerkelijke uit het onderzoek is het meezingen achter het stuur; maar liefst 84% van alle respondenten geeft toe zeer regelmatig mee te zingen met de liedjes.



Radio 538 populair

Radio is met afstand het meest populaire medium in de auto (71%), met Radio 538 als meest favoriete zender (20%), gevolgd door Q-music (12%). Sky Radio, Radio Veronica en Radio 3FM volgen hierna als populairste zenders in de auto. De populaire programma’s van Radio 538, zoals ‘Evers staat op’ en ‘Lindo Duvall’, worden het meest beluisterd in een Volkswagen en een Ford, gevolgd door Opel, Peugeot en Renault. Het meer zakelijke BNR radio vindt de meeste luisteraars in een Volkswagen (25%) en het jongerenstation van Nederland, Slam FM, vindt haar publiek in een Peugeot (16%).

Cassettebandje uitgestorven



Na de radio als absolute nummer één krijgt de cd / dvd-speler een tweede plek (23%) als populairste medium voor het luisteren van muziek in de auto, ruim voor de Ipod of MP3-speler als nummer drie (5%). Het cassettebandje is als muziekdrager met 1% nog niet helemaal uitgestorven in Nederland. Slechts 4% van alle respondenten geeft aan helemaal geen muziek te luisteren tijdens het autorijden. De meest genoemde reden hiervoor is ‘genieten van de rust’ (40%), gevolgd door ‘luister liever praatprogramma’s’ (36%). Een enkeling (2%) gaf aan slechte ontvangst te hebben en laat daardoor de radio altijd uit.

EDITORS' CHOICE