NIEUWS

Consument besteedt minder aan entertainmentproducten

Redactie HiFi.nl | 10 september 2009

(gezien op internet)

De Nederlandse markt voor entertainmentproducten is in de eerste helft van 2009 licht gekrompen. Volgens het NVPI, de branchevereniging van de entertainmentindustrie, komt de daling door het teruglopende consumentenvertrouwen en de illegale parallelmarkten. Een lichtpuntje is het succes van Blu-ray producten.

Consumenten besteedden in de eerste helft van het jaar 378 miljoen euro aan de aanschaf van muziek, dvd’s en games. Dat is 4,5% minder dan in de eerste helft van 2008. Uit de halfjaarcijfers (pdf bestand) van NVPI en GfK Benelux Marketing Services blijkt dat er in de eerste helft van 2009 in Nederland 8 procent minder fysieke albums zijn verkocht; er gingen er nog 7,4 miljoen over de toonbank. Hoewel het aantal verkochte digitale albums steeg met bijna 37 procent naar 0,42 miljoen stuks kan dit het verlies in verkochte cd`s niet goedmaken.


 
In de eerste helft van 2009 werden er meer dan 300.000 stuks Blu-ray Discs verkocht aan  consumenten, drie keer zoveel als in de eerste helft van 2008. De markt voor films en televisieseries is in zijn geheel nagenoeg stabiel. Dat betekent dat het ‘fysieke product’ nog niets aan populariteit heeft ingeboet. Gezien de releases die voor het najaar voorzien zijn verwacht NVPI dat de groei van Blu-ray zich in 2009 zal voortzetten.
 
De ontwikkeling op het gebied van digitale muziekverkopen hebben de manier waarop muziekmaatschappijen hun producten distribueren en artiesten hun fans bereiken, veranderd. Het aanbod is tegenwoordig volledig ‘multichannel’. Inmiddels wordt in Nederland zo’n 15% van de omzet van maatschappijen gegenereerd uit verschillende vormen van digitale exploitatie. Internationaal gezien is dit echter nog vrij weinig. De digitale markt is vooral een markt voor het uitproberen van muziek. Ruim 95% van de albums wordt namelijk op cd verkocht. Voor singles heeft echter digitaal de overhand.
 
Het NVPI laat weten blij te zijn met het toenemende begrip voor de bestrijding van illegaal aanbod en wordt erkend dat de industrie niet kan concurreren tegen `gratis`. De recente vonnissen in de zaken tegen The Pirate Bay en Mininova worden door NVPI dan ook verwelkomd. Desondanks is NVPI van mening dat het tijd is geworden dat de overheid zelf ook knopen doorhakt en in navolging van bijvoorbeeld Zweden, Frankrijk en Engeland maatregelen neemt om illegale file sharing tegen te gaan en het gebruik van legaal aanbod te stimuleren.


EDITORS' CHOICE