Miles Davis

Dr. Longbeard & Marja | 25 september 2002
Kind of Blue

Miles Davis Kind of Blue2Canonball Adderley, Paul Chambers, James Cobb, John Coltrane, Bill Evans, Wynton Kelly en natuurlijk Miles Davis nemen in maart en april 1959 misschien wel de meest invloedrijke muziek op van de afgelopen eeuw. In een unieke bezetting wordt een heel nieuwe manier van jazz improvisatie gebracht. In plaats van het improviseren op basis van akkoorden neemt Miles het voortouw om toonladders en majeur – mineur te gebruiken.

Helaas is zowel de originele LP en de eerste CD van abominabele kwaliteit. De opnamesnelheid is te laag en het geheel wordt geplaagd door een enorme bandruis. Ondanks deze tekortkomingen blijft de muziek van een onwereldse schoonheid. De klassiekers ‘So What’ en ‘All Blues’ zijn zo ijl en rustig, bijna hemels. Op de LP is de ruis zo constant dat er ‘doorheen’ te luisteren is. Het menselijk gehoor filtert het prima uit. Heel anders is het bij de eerste CD release. Hier is de ruis metaal-hard en storend. Tel daar de algehele schelheid bij op en het resultaat is niet plezierig. In 1997 komt een geremasterde 20bit Super Bistream versie uit waarbij de snelheid is aangepast en de – gouden – CD al een stuk minder ruis bevat.

Miles Davis SilhouetEn dan is er nu de SACD versie. De originele tapes zijn via een drie-track Presto tapedeck naar DSD omgezet. Hiermee is een stereo en multi-channel mix gemaakt welke vervolgens op SACD is uitgebracht. Bij de eerste keer luisteren naar deze SACD-only, hij is dus niet op een gewone CD-speler te draaien, via de schitterende Sony XA777ES in stereo valt de rust in de opname op. De bandruis die nog steeds aanwezig is  - maar veel verder op de achtergrond dan ooit - klinkt gewoon als analoge bandruis. Geen scherpe ijzer-op-ijzer toon, maar gewoon acceptabele ruis.

Wat er met de opname is gedaan is niet precies bekend, maar de originele three track klinkt alsof ze gisteren is gemaakt. En is dit nu niet het unieke van thuis-luisteren? Alle groten komen weer tot leven. En als deze ‘Kind of Blue’ de toon zet voor al de Columbia heruitgaven op SACD van Miles, dan heel graag.

Alleen ‘Kind of Blue’ is al de investering in een SACD speler waard.

Over de SACD

Miles Davis – Kind of Blue