Mew

Michiel Witlox | 02 december 2003

Mew – Frengers

Mew – FrengersDe wintersport al geboekt? Bespaar een hoop geld en haal die typische winterse sferen van warme chocolademelk, ijs en besneeuwde bergtoppen in huis met de prachtplaat; Frengers. Muziek die je regelmatig doet grijpen naar je zakdoek. ‘Sterk spul dat Mew’.

De muzikale wind waait steeds vaker uit Scandinavische richting. Saybia, The Rasmus, The Raveonettes en Him. Allemaal roepen ze dat typische aha-gevoel op dat zo kenmerkend is voor muziek uit deze landen. Voor alle duidelijkheid bedoel ik in dit verband niet de band ‘Aha’. Nee. Mew, de jongste telg uit de Scandinavische muziekfamilie, maakt muziek met een ongepolijst karakter. Onorthodoxe ritmes worden op Frengers heerlijk fris van de lever gebracht. De wijzer van de barometer slingert in zijn beglazing voortdurend op en neer. In ruim 48 minuten van warm naar koud, van koud naar warm.

We zijn snel geneigd om muziek in een hokjes te stoppen. Een poging wil ik daarom wel voor u wagen. Spacerock? Progrock? of Retropop? Vooral de laatste stroming overheerst. Waar Nena, Blondie en zeker de Pet Shop Boys in de jaren ’80 hun muzikale plafond hadden bereikt, gaat Mew veel verder. Muzikale landschappen worden veelal met behulp van sferische elektronische klanken verkend. Nummers verschieten continue van kleur en sfeer. Het beste voorbeeld hiervan is openingsnummer en huidige single, Am I wry? Net als je de hypnotiserende ritmes te pakken hebt gaan we alweer de bocht om. Het vocale pathos gebracht door Jonas Bjerre verrast en is wel even wennen. Je moet er van houden anders trek je het niet.

Het geluid is rijk en vol en herbergt legio vernuftig toegepaste technische trucjes. Mew verstaat de kunst om dit met zorgvuldige dosis toe te dienen zodat het geheel niet dicht slipt.
Natuurlijk zijn er ook minder geslaagde nummers. De kamerbrede bombast in afsluiter Comforting sounds is bijvoorbeeld een tikkie over de top en hier en daar klinkt de zang iets te fragiel. Laten we het positief bekijken: er is nog ruimte voor het gebruikelijk groeiproces.

Verder is deze plaat dik in orde. Mew is typisch zo’n act die niet zou misstaan op Lowlands. Uitdagend, provocerend en voorzien van de nodige ‘hippotentie’. Klein probleem voor de organisatie. De festivaldata zal men dan voor het juiste ‘Mew-gevoel’ moeten verplaatsen naar de wintermaanden. Chocolademelk met slagroom: twee muntjes, alstublieft!

Aanvullende informatie :
Label/Distributeur: Sony/Epic