Henry Rollins

Arold Roestenburg | 23 december 2003

Henry Rollins – Get in the Van

Henry Rollins – Get in the VanHet zag er begin jaren’80 naar uit dat Henry Rollins de rest van zijn leven zou gaan slijten als manager van een ijssalon in Washington DC. Tot hij op een dag een telefoontje krijgt van Chuck Dukowski, bassist van de Californische band Black Flag. Of Rollins zin heeft om in New York auditie te doen voor nieuwe zanger van de band. Rollins heeft op dat moment enkel gezongen in de lokale band S.O.A. en bijna geen podiumervaring. Black Flag echter heeft al verscheidene keren getourt door de Verenigde Staten. Henry gaat naar New York, slaagt voor de audities en zegt zijn zekere leven vaarwel.

Op deze dubbelcd leest Rollins zijn boek ‘Get in the Van’ geheel voor. Je hoort alles over de jaren dat Rollins frontman was van Black Flag. Het geweldadige optreden van politie tegen Black Flag fans, gevechten tussen band en publiek, het vele afzien door gebrek aan geld, de lange ritten, Europa, onderzoeken van de FBI, bezettingswisselingen, alles passeert de revue.

Black Flag was destijds uniek omdat de band alles zelf deed, het organiseren van shows, uitbrengen van platen, maken van flyers etc. Je kunt Black Flag zien als een van de grootste inspiratiebronnen voor de gehele undergroundmuziek scene. Ook in muzikaal opzicht is de band van enorm groot belang, bands als Metallica, Slayer, Hatebreed, Foo Fighters en Give Up The Ghost zijn op de een of andere wijze beïnvloed door de punk van Black Flag.

Henry Rollins – Get in the VanRollins heeft het afgelopen jaar nog met zijn eigen band een tournee gedaan waarbij ze Black Flag songs speelden. Ook is er een verzamel cd uitgekomen ‘Rise Above’met grote bands zoals Slayer, Slipknot en Queens of the Stone Age, die Black Flag songs coverden. Deze cd evenals de opbrengsten van de Rollins toernee gaan allen naar de West Memphis Three, drie Amerikaanse jongeren die verdacht worden van moord. De jongens zouden satanisten zijn omdat ze luisterden naar muziek van onder andere Marilyn Manson en Black Flag.

Rollins was niet de eerste en ook niet de beste zanger van Black Flag. Wel was hij het die de band een gezicht gegeven heeft. Later is Rollins natuurlijk bekend geworden met zijn Rollins Band, als acteur, uitgever en auteur. Dit alles zou waarschijnlijk niet gebeurd zijn zonder dat ene telefoontje.

Henry Rollins – Get in the VanNet als in het boek vertelt Rollins zijn verhaal met veel anekdotes en in een aangenaam tempo. Nadeel is dat de cds niet verdeeld zijn in tracks, je kunt dus niet halverwege de cd stoppen en later makkelijk op hetzelfde punt verdergaan.

Voor Rollins en Black Flag fans zijn deze cd’s een must maar ook voor iedereen die een vermakelijk en interessant verhaal wil horen over een band die tegen de stroom ingaat en daar zeker bepaalde offers moet brengen is dit verhaal interessant.

Aanvullende informatie :
Label / Distribiteur : 2.13.61/Konkurrent
2 CDs, 150 minuten