Rachel`s

Jan Luijsterburg | 13 januari 2004

Rachel`s - Systems/Layers

Rachel`s - Systems/LayersMuziek en hokjes, dat is me wat. Of je nu op internet surft, in een platenwinkel snuffelt of een enquete invult, steeds weer moet je kiezen. Houd je van pop, rock, klassiek, blues of jazz? Ok, het is gemakkelijk om wat termen te hebben om duidelijk te maken uit welke hoek de wind waait. Maar die etiketjes werken vaak ook erg beperkend. Gelukkig dat er muzikanten zijn die zich niks van grenzen of labeltjes aantrekken. Zoals die van Rachel.

Rachel`s is een bandje, of een ensemble (daar gaan we al) uit Louisville, Kentucky. Haar platen worden verspreid via alternatieve poplabels, maar wat ze maakt komt dichter bij klassieke muziek. De kern van het gezelschap wordt gevormd door drie componerende muzikanten: pianiste Rachel Grimes, altviolist Christian Frederckson en multi-instrumentalist Jason Noble. Ze omringen zich met een wisselend aantal andere muzikanten, voornamelijk strijkers. Voor een aantal stukken werd het volledige plaatselijke orkest ingeschakeld.

De stukken zijn bijna uitsluitend instrumentaal, hoewel er wel veel tapes met onder meer stemgeluiden gebruikt worden. Een keurige lijst van gebruikte `field recordings`, waaronder een Belgische ijscoman, is te vinden in het prachtig vormgegeven boekje bij de CD. Er is één door Shannon Wright gezongen liedje, het wonderschone Last Things Last.

Hoewel de titel Systems/Layers het beeld oproept van een droge, technologische benadering, is het werk van Rachel`s juist organisch, akoestisch en sfeervol. De composities zijn veelal melodieus en sluiten zowel aan bij klassiek neo-impressionisme als moderne ambient muziek. Associaties gaan vooral in de richting van namen als Brian Eno, Harold Budd, Gavin Bryers, Wim Mertens, Virginia Astley. En Debussy natuurlijk, Charles Ives en een snufje Mahler.

Rachel`s werkt graag samen met kunstenaars van andere disciplines. Filmmakers, choreografen, beeldend kunstenaars. Systems/layers kwam voort uit samenwerking met het New Yorkse theatergezelschap SITI, dat haar stukken graag baseert op geluiden en muziek. De dans/theatervoorstelling met dezelfde naam als de CD volgt een toerist in New York. Van de hectische drukte die je je normaal bij een grote stad voorstelt is in de muziek geen sprake. De toerist moet zich in droomtoestand bevinden, totaal geïmponeerd door het stadsschoon. Prachtige foto`s die filmmaker Harvey Wang maakte tijdens de repetities zijn verwerkt in het door bandlid Jason Noble vormgegeven CD boekje.

Luisteren naar Systems/layers is een ware trip. Je wordt meegenomen in maalstromen die tot extatische climaxen leiden, om vervolgens op te lossen in melancholie, stilte of vage klanken. Er is veel variatie in de instrumentatie, van een enkele piano in het schitterende titelstuk tot een vol orkest (met dirigent) in het ontroerende hoogtepunt van de plaat, Esperanza. Allebei composities van Rachel Grimes. Maar ook de rest is top. Hele mooie CD.

Aanvullende informatie :
CD
19 tracks, 62:21