Mudvayne

Roel Bouman | 13 januari 2004

Mudvayne - All Access To All Things

Mudvayne - All Access To All ThingsToen het eerste album van Mudvayne verscheen leken we nog te maken hebben met een Skipknot-kloon, maar dat beeld is op de tweede langspeler The End Of All Things To Come op overtuigende wijze rechtgezet. Er kwam ruimte voor melodie en de vele optredens hadden de band strakker gemaakt. Eens kijken of de dvd All Access To All Things dat beeld kan bevestigen.

De kern van de dvd wordt gevormd door de live registraties tijdens concerten in Salt Lake City, Seattle en San Francisco als opwarmertje voor Metallica tijdens de Summer Sanitarium 2003 tour. Bijna 50 minuten voor tien nummers grotendeels opgenomen onder de brandende zon. Het viertal speelt gedreven en dat mag geen verwondering wekken want er vallen in zo`n groot stadion nog de nodige zieltjes te winnen natuurlijk. Vanaf het begin beukt het kwartet er op los, waarbij opvalt dat de drie instrumentalisten hun instrument uitstekend beheersen. Het geluid is prima en wordt zelfs tijdens de hardste passages geen brei. Tijd en ruimte voor verschil in contrasten komt pas na een drietal nummers, dan blijkt zanger Chad Gray meer te kunnen dan grunten, gieren en krijsen, hij kan namelijk ook zingen!

In de ingehouden passages blijkt ook duidelijk dat de groep wel eens naar iets anders luistert dan Metallica en dat niet alle nummers langs de dezelfde lijnen hoeven te lopen. Gaandeweg komt de band steeds beter op dreef en zo wordt het al met al een indrukwekkend optreden dat ook zonder beeld prima af te draaien is. Over beeld gesproken, het camerawerk is simpel, maar effectief en concentreert zich vooral op  Gray en zijn expressieve manier van doen. Alles bij elkaar genomen doet Mudvayne de gegroeide reputatie eer aan en kan de groep indien het de ingeslagen weg volgt, nog wel eens uitgroeien tot een waardig opvolger van Metallica.

Na deze tien live-nummers hebben we het gelijk ook wel zo`n beetje gehad met deze dvd. Los van de clip van de succesvolle single World So Cold staat er verder vooral "achter de schermen" werk op. Daarbij valt op dat er vooral aandacht is voor mensen rond de band en niet zozeer de bandleden zelf. De gitaar-tech mag wat zeggen, de drum-tech mag ook zijn ei kwijt en datzelfde geldt voor de tourmanager, de buschauffeur en nog zo wat personen uit het Mudvayne gevolg. De zaken die deze mensen mede te delen hebben zijn maar zelden interessant en geven slechts een klein inkijkje in de keuken. De groepsleden zelf komen slechts sporadisch aan het woord en lijken meestentijds geen zin in te hebben in gesprekjes. Moet kunnen, maar had de dvd dan anders opgebouwd: meer live-materiaal en minder nietszeggende onzin.

De matige inhoud van het "behind the scenes" materiaal drukt het rapportcijfer van All Access To All Things duidelijk. Het is dat het live-deel indrukwekkend genoeg is, anders was hier een onvoldoende gescoord, mag het de volgende keer iets meer zijn?

Aanvullende Informatie:
DVD
Epic/Sony