Korn

Michel Wanner | 13 januari 2004

Korn – Take A Look In The Mirror

KORN – Take A Look In The MirrorTake A Look In The Mirror heet het nieuwste wapenfeit van Korn. En dat zal op de band zelf van toepassing zijn geweest, aangezien het inmiddels aardig (muzikaal) bergafwaarts ging. Zoals zo vaak met mega-acts, worden de cd’s er in de loop der jaren niet beter op. Het debuut is vrijwel altijd overweldigend en ook cd 2 en 3  zijn vaak prima, maar daarna - als zo’n act gemeengoed wordt - gaat de artisticiteit het verliezen van de commercie. Dit is geen gouden regel, maar wel een erg herkenbaar verschijnsel en van toepassing op vele bands. Helaas hoort Korn daar ook bij.

Het waanzinnige debuut sloeg destijds bij mij in als een bom: een uniek bandgeluid, een megavette productie (met zeer laaggestemde gitaren en een basgitaar met waslijnsnaren) en een luguber sfeertje, al was het alleen maar door de hoes. Voer voor het heavy cultcircuit en zeker geen act voor puisterige huppelkutjes van een jaar of 13. Kortom, een van de revelaties van 1994.

Na het ook nog te pruimen Life Is Peachy verschijnt Follow The Leader waarmee de weg naar het grote succes is betreden. Nog steeds een vette productie, maar heel wat toegankelijker songs en ook de zang is te melodieus waardoor de magie van het debuut moeilijk te bespeuren valt. Na Issues en Untouchables zijn we inmiddels beland bij het bovengenoemde zesde studioalbum. Verwachtingen had ik niet dus ik ben onbevangen aan het luisteren gegaan.

Het commerciele, maar wel heavy klinkende Right Now gaat behoorlijk van start en ook Break Some Off is lekker furieus. Helaas komt de klad er snel in tijdens de navolgende twee tracks die de skiptoets niet onberoerd laten. Gelukkig weet Deep Inside het tij positief te keren. Did My Time is niet onaardig, maar het refreintje kan me niet echt bekoren. Play Me is best cool en klinkt anders dan de rest door de zang van rapper Nas. Een van de hoogtepunten vind ik Let’s Do This Now waarin zanger Jon Davis de doedelzak weer eens hanteert. Eveneens aardig is het strakke Y’All Want A Single en ook het afsluitende When Will This End is best de moeite waard. Als bonus worden we nog getrakteerd op een live-versie van Metallica’s One, uitgevoerd tijdens de MTV Awards. Ik heb de beelden ook gezien, maar die hebben wel degelijk meerwaarde door de aanwezigheid van een uitbundig Metallica in de zaal. Op cd komt het nummer niet zo over al was het alleen maar vanwege het ontbreken van een groot gedeelte van het origineel.

Take A Look In The Mirror is in de eigen Korn-studio opgenomen. Een vette, maar ook redelijk nette sound is het resultaat. De gitaren hadden iets beter uit de verf mogen komen, nu liggen ze een beetje diep in de mix. De cd is goed verzorgd met een mooi boekje waarin bandfoto’s uit het afgelopen decennium.

Aanvullende Informatie :
CD
Label/Distributie : Epic/Sony