Suzhou river

Jan Luijsterburg | 19 februari 2004

Suzhou river

Suzhou RiverEen aantal jaren geleden trok de Chinese cinema de aandacht met oogstrelend vormgegeven sprookjesachtige films. Chen Kaige en Zhang Yimou waren de grote namen. Inmiddels is er een nieuwe generatie opgestaan die een veel ruwer, realistisch beeld van China toont. Lou Ye is in die stroming een belangrijke filmmaker. Suzhou river is zijn soepeltjes uit de hand gefilmde, mijmerende portret van Shanghai en de zwaar vervuilde rivier die door die stad stroomt. Locatie voor een melancholisch liefdesdrama.

Het verhaal wordt op een heel aparte manier verteld. Een voice-over valt samen met het cameraperspectief. Als de verteller dronken is begint het beeld extra te wiebelen, de camera vertolkt letterlijk de gevoelens, we kijken door zijn ogen. De film begint met een donker beeld, en een vrouwenstem. Ze vraagt de man of hij haar, als ze weggaat, zal blijven zoeken, net als Mada. Hij zegt ja. Zij zegt dat hij liegt, dat gebeurt alleen in liefdesverhalen.

Na deze korte proloog leren we de filmmaker en zijn stad kennen. Hij maakt video`s in opdracht, en raakt via zijn werk in contact met Meimei, die voor zeemeermin speelt in een club. Een mysterieuze dame met wie hij een intense relatie krijgt. Meimei is vaak triest en verdwijnt regelmatig. Een groot deel van de film wordt in beslag genomen door het verhaal van de motorkoerier Mada, net uit de gevangenis. Die wordt verliefd op het grillige en onstuimige meisje Mudan. Ze hebben een fijne tijd, met veel drank. Mada houdt het pad echter niet recht. Een gijzeling leidt er uiteindelijk toe dat Mudan zich in de rivier laat vallen. Ze kondigt aan dat ze zeemeermin wordt, en Mada start zijn eindeloze zoektocht.

Mudan en Meimei lijken sprekend op elkaar. Geen wonder, ze worden door dezelfde actrice gespeeld, Zhou Xun. Mada meent in zijn niet aflatende zoektocht zijn geliefde dan ook te herkennen in Meimei. Zijn zij inderdaad één en dezelfde? Bestaan Mudan en Mada überhaupt wel, of zijn het uitvergrotingen van de filmmaker en Meimei in een liefdesverhaal? Het wordt aangenaam in het midden gelaten, de kijker mag beslissen. Het eind is toch nog verrassend.

Suzhou river is op een effectieve, schijnbaar slordige maar erg uitgekiende manier gefilmd. De smerige stad is in sommige beelden gewoon prachtig. Erg nouvelle-vague achtig, maar ook met duidelijke Hitchcock verwijzingen in thrillerachtige passages. Vooral is het echter een film die uit een innerlijke noodzaak lijkt gemaakt, intens doorleefde treurigheid die de kijker erg meesleept.

Als extra op de DVD is een korte documentaire van Lou Ye opgenomen met de titel In Shanghai, gefinancierd door het Hubert Bal fonds van het filmfestival Rotterdam, dat ook meebetaalde aan Suzhou river. Belangrijkste geldschieters kwamen echter uit Duitsland, waar ook de componist van de fraaie filmmuziek vandaan komt: Jörg Lemberg.

De film geeft zich niet meteen gewonnen door de subtiele stijl. Het is eventjes doorbijten, maar dan ontrolt zich een rijk universum. Heel indrukwekkend, melancholisch en dromerig. Prachtfilm.

Aanvullende informatie
China/Duitsland, 2000