Amores Perros

Jan Luijsterburg | 11 maart 2004

Deze DVD is al een hele tijd uit, maar de Filmfreak maakt zijn kwaliteitsproducten niet voor de trend van het moment. Het debuut van de Mexicaanse ex-DJ Alejandro González Iñárritu uit 2000 maakt bij terugzien op DVD nog net zoveel indruk als destijds in het filmhuis, en dat zal zeker zo blijven.  De lange houdbaarheid rechtvaardigt een late recensie.

Amores PerrosAmores Perros is een razendknap geconstrueerd drieluik, met als verbindende schakel tussen de verhaallijnen een autobotsing. Hoewel de nadruk steeds op één verhaal ligt, kom je gedurende de hele film stukjes en beetjes informatie over de andere personages tegen, wat het verhaal extra hecht en interessant maakt. Zowel in de structuur als in het laconiek getoonde geweld is de invloed merkbaar van Quentin Tarantino. Liefhebbers van diens werk zullen zeker ook smullen van Amores Perros. Hondenliefhebbers zullen regelmatig moeten slikken.

De film begint in het criminele achterbuurtmilieu van Mexico-City. Octavio, die we in de openingsshot het bewuste ongeluk zien veroorzaken, woont krap, samen met moeder en het gezin van zijn broer. Bij toeval komt Octavio in het wereldje van hondengevechten terecht, waar hij veel geld verdient. Dat geeft hij aan zijn schoonzus, die vaak mishandeld wordt door haar man. Dat is een ongelofelijke klootzak die in de supermarkt werkt en als bijverdienste overvallen pleegt. Octavio is verliefd op haar en wil met haar het gezin
ontvluchten. De alweer zwangere schoonzus besluit echter anders. De vele overwinningen van de hond, die eigenlijk van Octavio`s broer is, worden de tegenstanders te machtig, wat resulteert in een gewelddadige ontknoping, met het ongeluk als apotheose.

Amores PerrosIn een heel ander milieu verlaat een uitgever zijn vrouw voor een fotomodel. Aan haar lichamelijke perfectie komt een eind door de confrontatie met Octavio op het kruispunt. Het ongeluk kost haar uiteindelijk een been. In het nieuwe appartement waarin het al snel gestresste yuppenpaar gaat wonen, zit een gat in het parket. Daar verdwijnt het schoothondje van het model in, en hij komt er niet meer uit. Ze blijven hem echter wel horen, wat een soort van mysterieus Stephen King sfeertje oproept.

Gedurende de hele film hebben we al een mysterieuze zwerver met een hele kudde straathonden zien rondlopen. Ook hebben we hem al een moord zien plegen. Dat blijkt hij vaker te doen. El Chivo liet twintig jaar geleden zijn gezin in de steek om bij de revolutionaire guerilla`s te gaan vechten. Als zwerver verdient hij geld door nu en dan iemand uit de weg te ruimen voor een corrupte politieman. Hij is ooggetuige van het ongeluk, en neemt de gewonde hond van Octavio mee. Dat is niet gezond voor zijn overige honden. En El Chivo was toch al van streek door het overlijdensbericht van zijn vrouw dat hij in de krant leest. Het resulteert in een bijzondere invulling van zijn laatste opdracht, die net als in het eerste verhaal twee broers betreft, gevolgd door een gedaanteverwisseling.

Amores PerrosDe mozaïekachtige structuur doet naast aan Tarentino denken aan films als Magnolia en Short Cuts. Zowel de virtuoze opbouw als de stijl, die zich steeds aan het verhaal aanpast, maken het bijna ongelofelijk dat het hier om een debuutfilm gaat. Anderzijds is een enorme ambitie en ideeenovervloed wel vaker een kenmerk van debutanten, maar het resultaat is hier wel een perfecte film van tweeeneenhalf uur. De achtergrond van Alejandro González Iñárritu als DJ is te merken aan de spaarzaam maar effectief ingezette soundtrack, die een aantal prachtige stukken muziek bevat.

En voor wie verontrust raakt bij het onsmakelijke aanzien van bebloede vechthonden: de aftiteling meldt dat er geen beestje geleden heeft. We zien uit naar de opvolger van deze film, 21 Grams, met Sean Penn, die op het festival van Venetie in première ging.

Aanvullende Informatie:
DVD
Mexico, 2000