Venice - Live At The Royal Carré Theatre

Roel Bouman | 01 april 2004

Mede door toedoen van Jan Douwe Kroeske hebben we Venice zo`n beetje geadopteerd hier in Nederland. Er is een grote groep mensen die absoluut niets moet hebben van de vier Lennon`s, maar Venice is voor anderen een graag geziene gast op menig festival alhier en de dvd met het concert van 27 oktober 2003 is dan ook niet voor niets in Nederland, in Carré, opgenomen.

VeniceDeze recensie is voor de liefhebbers van Venice, voor hen is de dvd bedoeld, de Venice-haters zullen ergens anders hun vertier moeten gaan zoeken.
Voor de fans is hier een concert van bijna een uur en drie kwartier en een 45 minuten durende documentaire die je niet bar veel wijzer maakt, want de insteek is vooral wat Venice voor de vier Lennon telgen betekent en eerlijk is eerlijk de meeste antwoorden zijn zo voor de hand liggend, je verzint ze zelf ook wel. Tussendoor zie je impressies van de soundcheck en live-beelden, maar die laatste zijn dus dubbel, al met al best magertjes.

Van een fotogalerij met 29 foto`s krijgen we `m ook niet omhoog, nee we moeten het hier echt hebben van het optreden in Carré en de zogenaamde Family Feature waarin verteld wordt over de zingende vaders en zussen en waarbij twee (extra) nummers aan bod komen.
Wie nog niet wist dat de close harmony zang bij Venice in het bloed zit, komt het bij dit onderdeel te weten.

Het concert zelf laat een groep in topvorm zien en de close harmony vocalen zijn vanzelfsprekend likkebaardend mooi. Een riedel gitaar spelen kunnen Michael en Pat ook zeker wel en de rest van de band bestaat uit bijzonder competente muzikanten. Voor alle liefhebbers van Crosby, Stills, Nash & Young, The Eagles, Steely Dan, Jackson Browne, de jonge Joni Mitchell en nog zo het een en ander is het een uur en drie kwartier genieten. Pure liefde voor mooie muziek en prachtige zang, zonder hip te willen zijn. Muziek die bij de vier Lennon`s van Venice uit het hart komt en tijdens dit optreden met hart en ziel wordt gebracht. Het camerawerk is sober en de beeldwisseling gaat niet te snel, het gevoel daadwerkelijk bij het concert aanwezig te zijn, krijgt zo een goede kans. Met de extraatjes is het niet echt vetpot, maar de opnamen van het Carré-optreden maken deze dvd voor de liefhebber tot een must.

Venice

DVD
Distributeur: Idol Media B.V.