David Munyon - Poet Wind

Jan de Jeu | 01 april 2004

Daartoe geïnspireerd door de fraaie opnames van Sara K., Mike Silver en Allan Taylor stuit ik bij het zoeken in de Stockfisch catalogus op een Amerikaanse folksinger / songwriter genaamd David Munyon. Een zeer schuchtere positivist met een wat monotone, warme stem.

David MunyonIn het dagelijks leven draagt hij een zwarte baret sinds zijn moeder tijdens een schietpartij in New York dodelijk getroffen werd. In 1998 loopt hij voor deze opname de studio binnen, gaat zwijgend zitten, legt een boek voor zich neer met daarin 700 zelfgeschreven liederen, steekt een kaars aan en begint te zingen. Vooraf is er geen soundcheck, opnameleider Günter Pauler kan alleen maar hopen dat de vooraf gepositioneerde microfoon voldoende in zijn nabijheid staat. David zingt zonder pauze een dertigtal songs waarna hij de kaars uitblaast, het boek dichtslaat en de studio verlaat. Later zoekt Pauler een aantal muzikanten bij elkaar die met hun eigen ideeen en bijdragen de productie completeren. Daaronder eerder genoemde Chris Jones (div. gitaren) en Mike Silver (gitaren en tweede stem) maar ook multi instrumentalist Beo Brockhausen. Het geheel klinkt rustig, warm, muzikaal en aangenaam met daarin centraal staand de zachte, intense stem. Wanneer u zich nu afvraagt of dat niet wat al te gelijkmatig klinkt dan kan ik me dat voorstellen. Deze schijf is dan ook bedoeld voor diegene die kan genieten van de kracht van een tekst en de subtiele nuances van akoestische instrumenten met de nadruk op gitaren. Vrijwel alle teksten zijn van eigen hand met uitzondering van het derde nummer ‘Snowin’ On Raton’ dat afkomstig is van zijn ‘dear friend’ Townes Van Zandt. Misschien dat er in deze versie niet evenveel wereldleed te vinden is als in het origineel maar ik vind het een erg fraaie uitvoering met de subtiele klanken van Mike Silver’s gitaar en viola da gamba van Freek Borstlap. Mijn favoriete nummer is echter het eerste nummer ‘Poet Wind’. Een aantal nummers worden extra aantrekkelijk door de inzet van bepaalde instrumenten zoals ‘Shiva’s Smile’ David Munyonwaarin Beo Brockhausen te horen is op swarmandal. India gerelateerde onderwerpen - die op mij wat gedateerd overkomen - keren meerdere malen terug zoals in het makkelijk in het gehoor klinkende ‘In India’ waarvan de opbrengsten gaan naar de ‘Self-Realization Fellowship’ in Los Angeles, California. Civil rights staan centraal in ‘Dorothy Harris’, het redden van walvissen in ‘Save The Wales In Placerville And Hickston’ en dat van de wereld in ‘Save The World’ compleet met kinderkoor. We can save the world if we love like little children; yeah, sure David. Dan hoor ik liever ‘Guitar Road’, ‘The Pirate Song’ of ‘From Just An Old Man’ en vooral ‘Leaving The Scene Of A Heartbreak’. De opname – waarbij gebruik gemaakt is van een 28 bit Nexus A/D converter, een 16 track/24 bit Sonic Solutions en voor het masteren een 2 track Nagra D - is prachtig; helder, gedetailleerd en door het gebruik van meerdere microfoons heel direct.

Format: CD: SFR 357.6017.2
Label:  Stockfisch Records