REVIEWT+A

T+A DVD1230R DVD-speler

Rene Smit | 29 april 2004 | T+A

Als er één merk is wat mij al jaren middels prikkelende advertenties probeert te lokken dan is het wel T+A. De manier waarop dit merk adverteert is duidelijk onderscheidend van wat de rest van de markt doet en past eigenlijk niet bij de strakke vormgeving en ons beeld van de Duitse mentaliteit. Misschien is deze opzet van adverteren wel juist de kracht van het merk.

T+A DVD1230RDe prijzen van de diverse producten vormen voor mij een dusdanige drempel dat het nooit tot een nadere kennismaking is gekomen. Tweedehands wordt de apparatuur nauwelijks aangeboden  wat er waarschijnlijk op duidt dat kopers erg tevreden zijn over hun apparatuur. In de hoedanigheid van recensent voor hifi.nl greep ik dan ook de gelegenheid de DVD1230R DVD-speler te testen, met beide handen aan.  Na enig overleg met dhr. Hietbrink van Sound Investment, de importeur van T+A in Nederland, werd besloten van de eerste lichting nieuwe DVD1230R spelers er direct 1 door te sturen richting mijn persoontje. Enige weken later krijg ik het verlossend e-mailtje dat de speler onderweg is. Reeds de volgende dag staat er bij thuiskomst een grote kartonnen doos in de gang met als afzender Sound Investment.

Nog diezelfde avond wordt de verpakking opengemaakt en verschijnt een fraaie aluminiumkleurige DVD-speler.
Alleen al de verpakking laat zien dat we hier over een serieus product praten, alles is perfect apart verpakt zodat er niets kan beschadigen en ook aan alle aansluitkabels is gedacht, tot en met een scartkabel aan toe. Of we met de kabels nu zo blij moeten zijn is nog maar de vraag omdat de speler, als we de specificaties en folders moeten geloven, duidelijk high-end aspiraties heeft. De bijgeleverde kabels zien er standaard uit en zullen door mij dan ook niet gebruikt worden tijdens de testperiode. Persoonlijk zie ik apparaten van dit niveau liever zonder kabels geleverd worden omdat de koper ze waarschijnlijk toch niet gaat gebruiken. Een alternatief voor deze kabels zou een mooie test-DVD kunnen zijn om de beeld- en geluidsinstellingen te optimaliseren. Navraag bij de importeur hierover leert dat deze set kabels meegeleverd wordt omdat men de klant niet wil “verplichten”  direct nog meer geld uit te geven alvorens de machine in gebruik te kunnen nemen. Bovendien is de set ook makkelijk wanneer de speler op een zaterdagmiddag wordt gekocht en men dit weekend ook gelijk wil spelen. In het assortiment van T+A zit een uitgebreid en kwalitatief hoogwaardig kabelassortiment, dus upgraden is altijd mogelijk.

DVD1230R

Deze speler is een product uit de R-serie van T+A en heeft een breedte van 44 centimeter. Naast de R-serie is er ook nog de M-serie in midiformaat met nagenoeg dezelfde techniek aan boord. Ook is er nog de K-serie bestaande uit diverse receivers en DVD/receivers. Naast apparatuur worden er ook nog speakers en TV–toestellen gebouwd. De DVD1230R is de opvolger van de veel geroemde DVD1210R waarvan gezegd werd dat het de meest muzikale DVD-speler op de markt was. De DVD1230R is voorzien van twee dubbele 24Bit-384kHz sigma/ delta converters. Net als sommige Sony spelers is deze speler voorzien van 5 instelbare filterinstellingen voor CD-weergave. Als echte audiofiel is dit een uitdagende extra, maar net als met instellingen van subwoofers is dit ook een optie die voor constante onrust zorgt of de gekozen instelling toch wel de juiste is voor de CD die beluisterd wordt.  Ik kan me zo voorstellen dat eigenaren van deze speler stickers op hun CD’s plakken met de beste filterinstelling voor de desbetreffende CD. Aan de achterzijde bevinden zich diverse aansluitingen alle van goede kwaliteit. Er is onder andere voorzien in 2 coaxiale uitgangen, 1 voor PCM stereo en 1 voor surround  en een optische digitale uitgang. Verder 3 verschillende cinch aansluitingen voor stereoweergave. Voor beeld is er voorzien in een RGB Scart aansluiting, een S-video en een composiet video aansluiting. Ook is er voorzien in aansluitingen voor het doorlinken naar andere T+A apparatuur en een aansluiting voor de ontvanger van de afstandsbediening. Dit oog dient alleen gebruikt te worden wanneer de DVD1230R niet in combinatie met andere T+A producten gebruikt wordt. Het display aan de voorzijde is dimbaar en uitschakelbaar, wel is het wat aan de kleine kant waardoor de afleesbaarheid niet optimaal is. Dit is de prijs die betaald moet worden voor de fraaie strakke vormgeving. De 8,5 kilo wegende speler is voorzien van speciale dempende voeten die bovendien ook nog verstelbaar zijn, zodat de speler eenvoudig waterpas gezet kan worden. Genoeg over de techniek, snel aansluiten om te gaan luisteren wat al deze fraaie techniek presteert.

Klik hier voor een vergrote afbeelding

Aansluiten

Nadat mijn eigen Philips DVD-speler uit het audiorack verwijderd is kan de T+A de vrijgekomen plaats innemen.
Tijdens het plaatsen vallen 2 dingen direct op. Ten eerste de grote diepte van het apparaat en ten tweede dat de kap van de speler verder naar achter toe doorloopt en dus dieper is dan de rest van de kast waardoor de aansluitkabels van de zijkant gezien volledig aan het oog ontrokken worden. Een zeer doordachte oplossing die het fraaie strakke uiterlijk van de speler nog eens extra accentueert. De speler wordt middels een Siltech ST48G3 interlink analoog op de Naim voorversterker aangesloten voor het beluisteren van normale CD’s.  Middels een optische kabel wordt verbinding gemaakt met de Marantz surroundreceiver om meerkanaals weergave te realiseren. Tenslotte wordt nog verbinding gemaakt met de Philips Matchline televisie door middel van een Ixos scartkabel. Voor het leveren van de benodigde netspanning wordt gebruik gemaakt van het standaard meegeleverde netsnoer. Indien u er behoefte aan heeft, is er tegen meerprijs een beter exemplaar leverbaar of kun je je heil zoeken bij andere merken zoals Siltech, Sharkwire of één van de vele andere aanbieders. Na alle aansluitingen nogmaals gecheckt te hebben kan de spanning erop en kunnen de noodzakelijke instellingen gedaan worden. Hiervoor wordt de meegeleverde afstandsbediening gebruikt. De kwaliteit van deze afstandbediening staat buiten kijf, het ding is gemaakt van metaal en brengt het nodige gewicht in de schaal. Echter de ergonomie is niet optimaal, hier wordt duidelijk niet de gangbare lijn gevolgd. Zo zijn een aantal toetsen voorzien van dubbelfuncties en zijn de toetsen niet allemaal even duidelijk voorzien van een tekst waarvoor ze bedoelt zijn. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk met de afstandsbediening tijdens het spelen van een DVD te kiezen voor een andere ondertiteling. Ook is het niet mogelijk in het menu "instellingen" de taalkeuze en ondertiteling standaard in het Nederlands te programmeren. Ook overkwam het me regelmatig dat ik de afstandsbediening verkeerd om vast had, waardoor het signaal niet richting de speler ging maar precies de tegenovergestelde richting. Deze kritiek is natuurlijk totaal niet van invloed op beeld en geluidskwaliteit van de speler, maar gezien het prijsniveau en de verdere uitvoering en afwerking toch opvallend.

T+A DVD1230R