Sergej Rachmaninow, Piano Concerto no.3

Jan de Jeu | 03 juni 2004

Sergej Rachmaninow, Piano Concerto no.3 in D Minor, Opus 30
Byron Janis, London Symphony Orchestra o.l.v. Antal Dorati

Het derde pianoconcert schrijft Rachmaninow / Rachmaninov / Rachmaninoff – waarom moet zo’n naam in iedere taal weer anders geschreven worden? – op het buitenverblijf van zijn familie; Ivanovka. De aanleiding voor dit werk is zijn eerste tournee door de Verenigde Staten en hij draagt het op aan de in zijn ogen grootste pianist van zijn tijd; Josef Hofmann die Rachi’s 3e overigens nooit zal spelen.

Sergej RachmaninowGecompleteerd op 23 september 1909 is het nog maar net op tijd klaar om op 28 november van datzelfde jaar door het New York Symphony onder leiding van Walter Damrosch uitgevoerd te kunnen worden. De componist treedt tijdens de première zelf op als solist en door tijdgebrek is hij gedwongen om tijdens de overtocht over de Atlantische Oceaan op een stil toetsenbord te oefenen.

Tijdens het horen van het magistrale einde van de Finale (Alla Breve) van dit prachtige piano concert vraag ik me altijd weer opnieuw af; bestaat er een heerlijker piano concert? Om me vervolgens te bedenken dat er zeker meer werken zijn die een zelfde gevoel bij mij teweeg brengen. Vooral wanneer de uitvoering in de capabele handen is van virtuoze musici zoals hier het geval is. Niet voor niets wordt deze interpretatie van Antal Dorati nog steeds als een referentiepunt gezien. Met een London Symphony Orchestra dat met een prachtige timing de rijkheid van deze laat romantische compositie tot uitdrukking brengt. Daarin is overigens goed te horen dat Sergei Vassilyevich’s muziek verbonden is met die van Tsjaikovsky, Taneiev, Glazunoff en Scriabin. Byron Janis speelt tot op het kleinste detail met een gecontroleerde passie die de aandacht van de luisteraar constant gevangen weet te houden.

Mercury Records is een label dat immer voorop loopt wanneer het gaat om het verbeteren van de geluidskwaliteit. In 1951 betekent dat het inzetten van slechts één enkele microfoon terwijl dit vanaf 1955 gebeurt met drie microfoons. Ook op deze LP wordt er gebruik gemaakt van deze techniek waarbij de linker microfoon opgehangen is voor de eerste en tweede violen en de percussie. De midden microfoon hangt voor de piano en de daarachter gezeten violen, fluiten, klarinetten en Franse hoorns terwijl de rechter microfoon o.a. cello’s, hobo’s, trompetten en trombones voor zich ‘ziet’. Dit album is bovendien de eerste Mercury opname waarbij gebruik gemaakt wordt van film in plaats van tape. De film is een stabieler opslagmedium, o.a. doordat het ruim driemaal zo dik is. Het is onder meer te horen aan het grotere dynamische bereik, de toegenomen ruimtelijkheid en de afname van tape hiss.
Speakers Corner is erin geslaagd om de prachtige opname op fraaie wijze te ‘verdoeken’ waardoor helderheid, ruimtelijkheid, extreme detaillering en ambiance van de Watford Town Hall in London behouden zijn gebleven. Opnieuw een prachtige LP van deze Duitse aanbieder die het verdient om in uw klassieke LP collectie opgenomen te worden.

Format: 180 gram virgin vinyl Mercury Living Presence SR 90283 (stereo)
Label:  Speakers Corner Records
Starkenbrook 4