Swimming Pool

Jan Luijsterburg | 17 juni 2004

`Thriller`, staat er op de zijkant van het doosje om Swimming Pool, want de mensen hebben graag een orientatiepunt als ze een DVD kopen of huren. Wie bij deze genreaanduiding denkt aan peinzende politie-inspecteurs komt bedrogen uit. Wel gaat het hier over een schrijfster van werken over dergelijke figuren. Sarah Morton zin in een impasse, en onderbreekt haar succesvolle reeks Inspecteur Dorwell-mysteries. Met haar beleven we een ander mysterie: dat van het creatieve proces.

Swimming PoolHet verhaal begint in Engeland. Morton bezoekt haar uitgever. Ze is zijn belangrijkste bron van inkomen, en daar gedraagt ze zich ook naar. Ze zit een beetje in een dip en geniet niet van haar beroemdheid. Haar vriend de uitgever biedt haar een verblijf in zijn Franse buitenverblijf aan, een inspirerende omgeving om aan een nieuw boek te gaan werken. Dat lijkt aardig te lukken, tot ineens Julie aan komt waaien, de Franse dochter uit een vroeger huwelijk van de uitgever.

Julie`s manier van leven wijkt nogal af van die van de wat norse, gereserveerde Engelse. Julie loopt het liefst naakt rond, geniet van het zwembad en brengt iedere avond een andere minnaar mee. Sarah ergert zich aanvankelijk dood, maar raakt op den duur geïnspireerd door de losgeslagen Julie. Sarah ontdooit en laat zich van onvermoede kanten zien. In het dorp papt ze aan met de ober van het restaurant waar de luncht. Ook het dagboek van Julie helpt om enthousiast aan het schrijven te raken.

Een broeierige intrige bloeit op, en Sarah tikt stevig door. Het komt uiteindelijk zelfs tot moord: toch nog een thriller! Aan het eind komt het hele verhaal in een totaal ander daglicht te staan, als ware het een Agatha Christie. Het geeft de kijker nog iets te doen, na afloop van de film. Op het internet kwam ik enorme discussies tegen over hoe de plot nu precies geïnterpreteerd moet worden. Kun je nagaan hoe verwarrend het allemaal voor Sarah was. Uiteindelijk gaat het verhaal wellicht over het ongrijpbare van de menselijke geest, de vage grens tussen droom en werkelijkheid, en de rol van de muze in het scheppingsproces. In ieder geval over veel meer dan een gefrustreerde schrijfster en een geile tiener.

Swimming PoolRegisseur François Ozon speelt graag een spel met de verwachtingen van de kijker, in mooie films met fantastische actrices. In Swimming Pool schittert Charlotte Rampling, met wie hij eerder het indrukwekkende Sous le sable maakte. Ludivine Sagnier, als de wulpse Julie, was eerder te zien in Ozon`s succeskomedie 8 femmes.

Knap is vooral dat Ozon ingewikkelde thema`s aan de orde stelt op een lichte, verleidelijke manier. Swimming Pool is een aangename en prikkelende film met een hoge entertainmentwaarde, die nog ergens over gaat ook. Er wordt gegrossierd in cinematografische hoogstandjes die de liefhebber op het puntje van de stoel houden. Een klein voorbeeldje is de camerabeweging op het moment dat Julie voor het eerst arriveert. Vanuit Sarah`s slaapkamer gaat de camera door het raam naar buiten, waar we de auto horen stoppen. Vervolgens keert de camera achteruit weer terug. Heel surrealistisch: de wereld lijkt veranderd.

Swimming PoolDe DVD is technisch goed verzorgd, met een bescheiden hoeveelheid extra`s. Er zijn boeiende interviews met de regisseur en de hoofdrolspeelsters. Sagnier had meer moeite met het emotionele dan met het fysieke naakt van haar rol. Ze vond het spannend Engels te moeten spreken, waar Rampling het wel grappig vond om gebroken Frans te praten, terwijl zij de taal in werkelijkheid perfect beheerst. Er ontstaat een mooi beeld van Ozon`s bijzondere manier van werken. Daarnaast zijn enkele gesneuvelde scènes te zien, met commentaar van de regisseur.

Frankrijk/VK, 102 minuten
Regie: François Ozon
Scenario: François Ozon, Emmanuelle Bernheim