Acda en de Munnik - Liedjes van Lenny

Michiel Witlox | 18 november 2004

Mondharp, hammond, rhodes, mandoline, 12-snarige gitaar, trompet, dobro én producer JB Meijers. De ambities zijn duidelijk. Acda en de Munnik doen op Liedjes van Lenny een dappere poging tot muzikale horizonverbreding. In die poging slagen ze ten dele. Toch overheerst het gevoel dat dit niet de plaat is geworden die het had kunnen zijn. En dat is jammer.

Acda en de Munnik - Liedjes van LennyLiedjes van Lenny dus. Deze cd zal de fundering vormen onder een heuse rockopera die Tomas Acda en Paul de Munnik compleet met band vanaf november tot en met mei 2005 in talloze theaters zullen opvoeren. Het woordje ‘rock’ schept een nogal stevig verwachtingspatroon. Maar fans van het eerste uur, met juist een voorkeur voor hun lichtvoetige cabaretnummers kunnen hun oordopjes gewoon thuis laten hoor. Hier en daar worden de nummers weliswaar wat versterkt, maar scheurende en jankende gitaren? Ik hoor ze niet.

Wel wordt de luisteraar getrakteerd op een rijk gearrangeerd album waarin de hand van alleskunner, producer JB Meijers, duidelijk hoorbaar is. Dat levert muzikaal een zeer gevarieerd geheel op, dat per luistersessie alleen nog maar kan groeien. Het feit dat Acda en de Munnik het risico hebben genomen om na drie albums af te stappen van hun ongekende succesformule - sobere begeleiding van piano en gitaar -  is absoluut moedig te noemen.

Maar waarom schuif ik na iedere luisterbeurt toch steeds nog eventjes stiekem een ouder cd’tje van ‘de jongens die zo lekker gewoon zijn gebleven’ in mijn cd-speler? Is het omdat die nummers mij tekstueel gewoon wat meer aanspraken? Misschien is het persoonlijk, maar vergelijk bijvoorbeeld ‘Lopen tot de zon komt’ eens met ‘Van de regels en het spel’. Of het voor iedereen aansprekende  ‘Als het vuur gedoofd is’, met het slappe ‘Wat ik zie moet ik hebben’. Bij dit liedje heb ik echt even getwijfeld of het nummer niet toevallig voor Kinderen voor Kinderen was bedoeld.

Acda en de Munnik

Gelukkig bevat het album ook weer een aantal heerlijk herkenbare liedjes die gewoon erg goed zijn. Zeker door de pakkende akkoordenschema’s van David Middelhof. Qua arrangement dus een grote stap voorwaarts, maar mogen de liedjes van Lenny voortaan weer gewoon de liedjes van Acda en de Munnik zijn?

Format: cd
Label: Columbia/Sony Music