Fozzy – All that remains

Michel Wanner | 16 december 2004

Ik kan er niets aan doen, maar bij het horen van de bandnaam moet ik toch eerst aan de Muppets denken, dan aan Fozzy Fosbourne en als laatste pas aan de band Fozzy. Maar ja, what’s in a name? De bands die de beste muziek maken kunnen vaak de domste namen hebben en andersom. Dus, let the music do the talking.

Fozzy – All that remainsFozzy is de groep rondom World Wrestling Entertainment superstar Chris Jericho en gitarist Rich Ward (Stuck Mojo/Sick Speed). Met de muziek van Stuck Mojo (lekker heavy en catchy) en Sick Speed (mij iets te zoetsappig en melodieus) in het achterhoofd, was ik zeer benieuwd naar de creaties van Fozzy. “Nameless” opent echter direct zeer overtuigend en zet de toon voor de hele cd. Bij het ene nummer ligt de nadruk wat meer op heavy, bij het andere meer op melodie. Dit werkt echter prima, want “All That Remains” is een heerlijk compact hardrockschijfje dat velen in het genre zal aanspreken. Naast een fijne, heldere productie valt vooral ook de uitstekende zang op van onze worstelheld. Veel uiterlijk vertoon dus, maar wel degelijk gezegend met een gevoelige, edoch krachtige, stem.

Fozzy – All that remainsHoewel Fozzy een aantal raakvlakken heeft met Stuck Mojo, komt de vergelijking met Ozzy Osbourne ook om de hoek kijken. Zowel qua manier van zingen, als het soort songs doen ondergetekende aan Ozzy (+ band) denken. Zonder er op te lijken overigens. Tien compacte liedjes passeren de revue met gastbijdragen van Zakk Wylde (zal eens niet van de partij zijn) Marty Friedman, Marc Tremonti en rapper Bone Crusher. De eerste negen nummers liggen redelijk in hetzelfde straatje, maar het afsluitende “Born of Anger” laat een superheavy zijde van Fozzy horen die ik nog niet eerder heb gehoord. Jezus, wat een heerlijk heftig nummer. Het verschil zit hem met name in de zang en dan vooral tijdens het brullen van het refrein. “WOOOOW, COOL!!” zouden Beavis & Butthead zeggen. Volgens Marty Friedman is zijn bijdrage aan dit nummer het heftigste dat iej in jaren heeft gedaan. Marty, wat let je om ons op meer van dat lekkers te trakteren? Met “All That Remains” worstelt Fozzy en… komt boven. Dat weet ik zeker.

Aanvullende infomatie:
Releasedatum: 17 januari 2005
10 tracks, 41:30