Kassablanka

Jan Luijsterburg | 30 december 2004

Een fictieve naam voor een volkswijk in Antwerpen, in de maar al te reele context van de zwarte zondag van 2000, toen een derde van de stad stemde op wat nog Vlaams Blok heette. De titel voegt mooi de groepen waar het in de film om draait samen in één woord: Marokkaanse immigranten en de neo-fascistische bleekgezichten die verbeeld worden met de op bekende wijze getekende dubbele S.

KassablankaDe groepen kunnen elkaar bestrijden wat ze willen, door hun woonsituatie, samen in een naargeestige flat, zijn ze gedwongen samen te leven. De ideale voedingsbodem voor een Romeo en Julia verhaal. Of daarbij de oorspronkelijke tekst van Shakespeare aangehouden wordt (als bij Baz Luhrman of Franco Zeffirelli) of niet, zoals in West Side Story, Theo van Gogh’s televisieserie Najib en Julia of de recente film Ae Fond Kiss van Ken Loach, de onmogelijke, bij voorbaat fatale liefde tussen twee werelden blijft een populair gegeven.

In Kassablanka draait het om Berwout, zoon van een uiterst racistische vader, en Leilah, lid van een conservatieve moslimfamilie. De sociale controle in de flat is zodanig dat het de twee nauwelijks mogelijk is elkaar ook maar aan te spreken. Beiden verzetten zich in stilte tegen het extremisme waarmee ze in hun gezin omringd worden. Leilah draagt haar hoofddoek puur om de mannen van zich af te houden.

Door heel lang te blijven studeren probeert ze uithuwelijking uit te stellen. Berwout ergert zich in stilte aan het racisme van zijn vader en zijn neef, een skinhead die alles in de gaten houdt.

Platte clichés worden allesbehalve geschuwd door Guy Lee Thys en Ivan Boeckmans, de niet-professionele acteurs spelen soms tenenkrommend slecht en dat Kassablanka een low-budget productie is valt aan de beelden prima af te zien. Toch heeft de film misschien juist daardoor wel een erg authentieke uitstraling. Subtiel is anders maar gemeend is het wel. Extremen worden rauw tegenover elkaar gezet, waarmee de filmmakers hun punt niet te missen duidelijk maken. Net als de thematisch verwante Ken Loach blijft er ondanks alle ellende toch een glimpje hoop, vooral in de vorm van zwarte humor die het leven nog enigszins draaglijk houdt.

KassablankaDe film mag dan low-budget zijn, de DVD is fiks aangevuld met extra’s. Er is een ‘making of’ van ruim 10 minuten, en een serie foto’s die leuk gecombineerd wordt met een radio-interview met de regisseurs. Tot slot zijn er ook nog twee korte films toegevoegd (in Vlaanderen noemen ze dat ‘kortfilms’) van de filmmakers, die hun meer subversieve kant tonen.

De tuinkabouter is een sketch over een man die de shovel die voor zijn tuinhuis geparkeerd wordt beter had kunnen laten staan. Mr. Bean-achtige slapstick, met het verschil dat Bean leuk is. De film Rauw is platte seks en geweld, die samen maar geen horror willen worden. Maar Kassablanka is het bekijken alleszins waard.

Belgie, 2003
Speelduur 98 minuten
Regie: Guy Lee Thys en Ivan Boeckmans