Solbakken - Music for Lost

Jan Luijsterburg | 06 januari 2005

Studio-opnamen van de muziek die Solbakken voorjaar 2004 live speelde bij de danstheatervoorstelling Lost, van Jakop Ahlbom. Aanvankelijk was het album alleen bij de voorstellingen en op de website van Solbakken te koop, maar nu ook via de gewone kanalen.

Solbakken - Music for LostHet gegeven van de voorstelling doet denken aan het verhaal achter het album De-loused in the Comatorium van The Mars Volta. Beide werken spelen zich af tussen leven en een zelfgekozen dood. Bij Mars Volta in de coma tussen twee pogingen, in Lost tijdens een val van veertig meter.

De foldertekst bij de voorstelling beschrijft het verhaal van de hoofdpersoon als volgt: "In een wereld tussen leven en dood ontrolt zich een poetische collage van herinneringen, angsten en verlangens, geliefden en familie die allemaal iets te maken hebben met zijn besluit het leven los te laten.
Door spel, dans, illusionisme, live muziek, beelden en tekst worden de toeschouwers meegevoerd in de gedachten en beelden die voorbij flitsen tijdens de val. `Lost` gaat over verdwaald zijn, over het mysterie van de zelfmoord en over de rol van de omgeving wanneer iemand loslaat en valt." Ondanks dit zware thema ontbrak, zo lees ik, de humor niet in de voorstelling, die ik helaas niet gezien heb. Humor is ook zeker in de muziek terug te vinden, maar zeker niet continu.

Net als de recente Fishtank sessie met Black Heart Procession is Music for Lost te zien als een tussendoortje, in afwachting van een opvolger van het fenomenale Klonapet, maar opnieuw eentje die er wezen mag. Sfeervol als altijd pakt het trio uit met een aantal melancholieke songs als Lonely Shepherd, Home like a jail en het dreigende Home has become hell. Er zijn instrumentale nummers die doen denken aan Mogwai en Godspeed You Black Emperor.

Onvermoede kanten toont de band in bijna Ex-achtig stuiterende tracks als Hell impro insect outburst en Pet City, en lollige meligheid als Saloon en de hilarische cover van Ring of Fire. Danseres Silke Hundertmark zingt a-capella een Duits volksliedje, en de CD wordt gecompleteerd met een nummer van de Fish tank CD (Your cave) en twee van Klonapet: Entertain the Elderly en een nieuwe versie van House been taken, de plechtige afsluiting van de wederom erg fraaie, afwisselende CD.

13 tracks, speelduur 39:42
Label: Hooverflag HF07
Distributie: de Konkurrent