REVIEWKEF

Kef KIT100

Patrick Hendriks | 06 januari 2005 | KEF

Een complete surroundset, zonder erg opzichtige achterluidsprekers en zonder center luidspreker. Maar mèt een formidabele afwerking, een zeer eenvoudige installatie en een beperkt aantal kabels. Maar surround heeft toch altijd achterluidsprekers? Dat klopt, maar bij Kef hebben ze de achterluidsprekers in de behuizing van de voorluidsprekers gestopt.

En de center luidspreker is inderdaad weggelaten, omdat gebruik wordt gemaakt van nauw gepaarde links/rechts luidsprekers. De eindversterkers voor alle kanalen zijn in de subwoofer ingebouwd! Het resultaat is een zeer compacte set. En compleet, want alles wat je nodig hebt zit erbij. De complete set bestaat uit een hoofdunit met daarin een DVD-speler, een voorversterker en een tuner. Daarnaast is er een subwoofer met daarin een vijfkanaals versterker. De benodigde luidsprekers en alle kabels worden meegeleverd. Standaards om de luidsprekers op te stellen zijn optioneel verkrijgbaar.

Uitpakken en aansluiten.

Kef Kit100 (c) Xingo (c) XingoBij het openen van de dozen viel een aantal zaken op: de componenten zijn voortreffelijk verpakt en zijn behoorlijk zwaar. Ook was meteen duidelijk dat we hier te maken hebben met een high-tech design-look. Het ziet er superstrak en niet alledaags uit. De foto`s zeggen hier natuurlijk meer dan al mijn woorden... Al met al straalt het geheel een hoge kwaliteit uit.

In de buurt van je televisie stel je de hoofdunit op. De hoofdunit wordt met slechts één kabel verbonden met de subwoofer. Vanaf de subwoofer worden de twee (eigenlijk dus vier) luidsprekers aangesloten. Daarna de SCART-kabel aansluiten, stekker in het stopcontact en spelen maar. In slechts tien minuten had ik deze surround set aan de praat. Dat kwam niet alleen door het geringe aantal kabels, ook kun je de kabels niet verkeerd aansluiten. Ja, je zou het linker en het rechter luidsprekerkanaal kunnen omwisselen. Op de aansluitingen staat echter duidelijk "left" en "right" aangegeven. Een kind kan de was doen! Ook het configureren van de set is eenvoudig, en dat komt mede doordat er niet zoveel in te stellen valt!

Van de 5 kanalen kan de onderlinge geluidssterkte worden gecorrigeerd, afstanden van luidspreker tot luisterplaats etc. kunnen niet worden ingevoerd.

Hoofdunit met DVD-speler, voorversterker en tuner.

De hoofdunit is zoals gezegd zowel een voorversterker als een DVD-speler en een tuner. Op de voorversterker kunnen nog drie externe analoge bronnen en een digitale bron worden aangesloten. In de praktijk sluit je het stereosignaal van de televisie aan, en als je een satellietdecoder of videorecorder hebt, dan kun je die ook nog aansluiten. Ook is er een digitale uitgang voor het geluid aanwezig. Voor de weergave van beeld zijn er composite, S-Video, SCART én component aansluitingen aanwezig. De DVD-speler ondersteunt eveneens progressive scan. En om naar de radio te luisteren, sluit je gewoon de kabelantenne aan. Al met al een heel compleet apparaat.

Kef Kit100 (c) Xingo (c) Xingo (c) Xingo (c) Xingo

Aan de voorzijde zijn de bedieningsknoppen opgenomen voor de basisfuncties van de hoofdunit: in/uitschakelen, bronkeuze, volume, skip/zenderkeuze, start/stop en schijf erin/eruit. Het display geeft alle relevante informatie, maar geeft mijns inziens te weinig licht. Vanaf een meter of twee is het display al niet meer goed te lezen. Het is net of het display continu in de dim-stand staat. Op de foto die ik gemaakt heb lijkt het display heel helder, maar in de praktijk valt dat dus een beetje tegen. Het zou fijn geweest zijn als het display gedimd kon worden, waarbij de helderheid die nu aanwezig is dan de laagste stand is.

Beeld.

De DVD-speler ondersteunt DVD, DVD-RW, DVD+RW, CD, CDR/RW en MP3 CD`s. Geen VCD en SVCD schijfjes dus. Niet echt heel relevant, totdat mijn dochter van drie een VCD wilde zien van een videoband die ik heb omgezet naar VCD... Ook worden DVD-A en SACD niet ondersteund, maar dat is niet zo erg. Voor deze formaten heb je een heel ander soort installatie nodig. Wel kunnen met de DVD-speler foto`s worden bekeken vanaf cd-roms.

De beeldweergave van het apparaat is prima. Het beeld lijkt eerder wat aan de zachte kant vergeleken met andere spelers die ik in huis heb gehad. Vreemd genoeg leek het beeld in de progressive scan stand bij stilstaand beeld meer te trillen, maar dat hoeft niet aan de DVD-speler te liggen, ook mijn televisie kan daarvan de oorzaak zijn. Ik heb van de importeur van mijn televisie vernomen dat soms de combinatie televisie/DVD-speler problemen kan geven met progressive scan. De eerder door mij gerecenseerde Denon AVR-770 DVD-speler gaf op mijn televisie allerlei beeldvervormingen in de progressive scan stand, terwijl die dat op andere televisies weer niet deed.

Kef Kit100 (c) Xingo (c) Xingo (c) Xingo

Ik denk dat het hele progressive scan gebeuren een beetje overgewaardeerd wordt. Mits goed geïmplementeerd kan het voor een beter beeld zorgen, maar bijvoorbeeld low-budget spelers van € 100,- met progressive scan neem ik niet zo serieus. Het beeld van de Kef DVD-speler in progressive scan stand was overigens bij bewegend beeld prima, maar in verband met dat getril bij stilstaand beeld heb ik er toch niet veel gebruik van gemaakt. De importeur van de KIT100, Transtec, wist mij te vertellen dat zij goede ervaringen heeft met stilstaand beeld in progressive scan, op SIM2 projectoren en LCD schermen. Het zal dus wel met de combinatie televisie/DVD-speler te maken hebben.