Ayreon – Actual Fantasy (Revisited)

Michel Wanner | 26 januari 2005

Voor wie de afgelopen 10 jaar iets anders aan z’n hoofd had: Ayreon is het geesteskind van gitarist Arjen Lucassen, o.a. voormalig lid van Vengeance, een der bekendste Nederlandse hardrockbands ooit. Na het uiteenvallen hiervan legde multi-instrumentalist Lucassen zich toe op andere muzikale stromingen.

AYREON – Actual Fantasy (Revisited)In 1995 bracht hij de eerste Ayreon-cd uit. Deze rock-opera werd alom bejubeld in de pers en zorgde er direct voor dat Ayreon een gevestigde naam werd in progrock/sympho-land. Het album kwam tot stand met medewerking van diverse (al dan niet gevestigde) muzikanten en vormde de grondlegging voor meerdere projecten zoals Star One en Ambeon.

Actual Fantasy Revisited is, zoals je al zou verwachten, een herbeleving van iets wat reeds bestaat. In dit geval gaat het om een nieuw opgenomen versie van het album Actual Fantasy uit 1996. Grote verschil tussen de oude en de nieuwe versie is dat er nu echte drums te horen zijn in plaats van een drumcomputer. Ed Warby (Gorefest) was zo vrij om als menselijke clicktrack te fungeren, aangezien de originele niet meer op de oude mastertape stond.

Alle drumpartijen zijn vakkundig door Ed ingespeeld en op smaak gebracht met een eigen sausje. Daarnaast heeft Arjen een aantal gitaarpartijen van een moderner jasje voorzien, zodat de totale sound wat menselijker overkomt dan de enigszins klinische versie van negen jaar terug.

Grote pluspunt ten opzichte van de oude versie is de extra dvd met daarop o.a. de 5.1 mix van de 2004-versie. Klinkt fantastisch door ons homecinema-setje. Ook is hierop het originele album te vinden, handig voor wie de oude versie niet in huis heeft. Er is flink werk van gemaakt en het geheel ziet er keurig verzorgd uit. Echt geen geldklopperij, maar een product van een muzikant in hart en nieren die zijn fans hoog in het vaandel heeft staan.

Ayreon

Binnenkort (28 februari) verschijnt er – ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Ayreon - ook een re-issue van de eerste cd The Final Experiment met hierop o.a. 30 minuten extra muziek!

Aanvullende infomatie: