Prokofiev - Romeo and Juliet

Jan de Jeu | 10 februari 2005

De op 23 april 1891 in Sontsovka in de Oekraïne geboren Sergei Sergeyevich Prokofiev viert gedurende zijn leven triomfen als pianist en dirigent en wordt tevens beschouwd als een van de grootste componisten van de twintigste eeuw. Hij reist veel en woont jarenlang in het westen. De Romeo and Juliet suites worden gecomponeerd in 1936, in een periode dat hij weliswaar nog in Parijs woont maar waarin hij tevens reeds frequent terugkeert naar het inmiddels tot het communisme bekeerde Rusland van Stalin.

Prokofiev; Romeo and JullietNiet verwonderlijk wanneer men zich bedenkt dat hij in het westen zijn best moet doen om door hem geschreven stukken uit te laten voeren terwijl het communistische regime hem daartoe alle gelegenheid biedt.

De premières van beide suites - met een voorbeeld van orkestrale klassieke muziek die uitstekend geschikt is om niet-liefhebbers over de streep te trekken - vindt dan ook plaats in de Unie van Socialistische Sovjet Republieken; suite 1 onder leiding van George Sebastien op 24 november 1936 in het beroemde Bolsjoi Theater in Moskou en suite 2 op 15 april 1937 in Leningrad onder leiding van de componist zelf. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is, heeft de componist op dat moment het ballet met dezelfde naam nog niet voltooid.

De als op zichzelf staande concertstukken vormgegeven suites volgen niet het plot van het op het drama van William Shakespeare gebaseerde ballet en ook de orkestratie wijkt wat af.

De uitvoering die Speakers Corner Records als re-issue op de markt brengt is een 180 gram virgin vinyl versie van de opname die C.R. Fine en Robert Eberenz in april 1962 maken in het Watford Northrup Auditorium, Minneapolis, USA. Op dat moment de thuisbasis van het Minneapolis Symphony Orchestra, later bekend als het Minnesota Orchestra. De dirigent is de op 3 oktober 1923 in Lwow als Pool geboren, later tot Amerikaan genaturaliseerde, Stanislaw Skrowalzewski die in 1960 de baton overgenomen heeft van zijn illustere voorganger Antal Dorati.

Skrowalzewski is één van de `grote oude mannen` van de concertzaal. Als componist heeft hij enkele belangrijke werken op zijn naam staan zoals zijn in 1999 voor de Pulitzer Price genomineerde Concerto for Orchestra. Als dirigent geniet hij met name faam vanwege zijn Bruckner interpretaties waarbij o.a. de opnames van de 11 Bruckner symfonieen die hij met het Saarländischer Rundfunk Orchester maakte hoog gewaardeerd worden. De echte kenner zal voor deze Prokofiev suites waarschijnlijk de voorkeur geven aan de meer eigentijdse uitvoering van bijvoorbeeld Jarvi. De muziekliefhebber in mij geniet echter met volle teugen van Stanislaw`s interpretatie met een orkest dat in de zestiger jaren tot de absolute top behoort. Dat afwisselend lieflijk, delicaat of onstuimig klinkt in roerende stukken als "Romeo & Juliet" en "Romeo & Juliet Before Parting", massief in "Death of Tybalt", of - middels de violen - hartverscheurend in "Romeo at Juliet`s Grave". Tenslotte komt ook mijn audiofiele kant volledig aan zijn trekken door de "state of the art" opname van Mercury en de zorgvuldige wijze waarop de oude mastertapes na ruim veertig jaar opnieuw "verdoekt" zijn. Op alle fronten een meesterwerk.

Format: 180 gram virgin vinyl Mercury SR-90315
Label: Speakers Corner Records
Starkenbrook 4