Global Kryner – Global Kryner

Luc van Gaans | 24 maart 2005

Tiroler muziek is duf? Tiroler muziek is ingeslapen geitewollensokkenhoempa, alleen te pruimen als achtergrondgeklater bij de tandarts? Degene die dat beweert heeft nog nooit gehoord van Global Kryner, de beste uitvinding sinds de ritssluiting. Deze Oostenrijkse formatie is inmiddels een regelrechte hit in Duitsland en het thuisland. En niet zonder reden: hun vertolkingen van beroemde popliedjes en klassiekers zoals ‘Sexbomb’, ‘Hey Jude’ en ‘Night and Day´ in oberkrainer-polka-salsa-jazz stijl smaken als kaviaar op een toastje. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt kun je er geen genoeg meer van krijgen.

Global KrynerDe 6 koppige groep is samengesteld uit gelouterde Oostenrijkse musici die inmiddels hun sporen hebben verdiend in de jazz of anderzijds. De line-up is bijzonder: niet de voor Oberkrainermuziek zo karakteriserende bariton, maar een bastrombone die de baspartijen voor zijn rekening neemt. Ook geen slagwerk, maar een accordeon en een gitaar waar een dermate ritmische werking vanuit gaat dat een drummer geen moment wordt gemist. Daarnaast een swingende en subtiele blazersectie van trompet en klarinet. Maar de slagroom op de taart is de zangeres (Anne Marie Höller) die je volledig in beslag neemt door haar warme, ronde en soulachtige stem, waarmee ze moeiteloos en zonder kwaliteitsverlies alle registers in de muziek benut. Inmiddels is ze vervangen door Sabine Stieger, die er een hele kluif aan zal hebben om die kwaliteiten te evenaren.

Het is geen kwestie geweest van een paar bekende melodieen kiezen en daar een tirolersausje overheen draperen. De arrangementen laten de originelen in hun waarde en voegen veel speelse, grappige, maar muzikaal vernuftige elementen toe. Zo wordt ‘Honesty’ van Billy Joel in een 6/8 maatsoort gebracht, wordt ‘Lady Marmelade’ een regelrechte meezinger en begint ‘Over The Rainbow´ met een subtiel Alpenweide blazersensemble spelend in een opkomend zonnetje. Dat maakt de cd fris, nieuw en verrassend. De muzikale uitvoering is van zeer hoge kwaliteit en afwisselend. Ik heb geen enkel zwak moment in de cd kunnen ontdekken.

‘Something Stupid’ is de openingskraker van de cd. Robby Williams moet zich voor zijn kop slaan dat hij destijds niet voor deze versie heeft gekozen. Niet voor niets is deze opname in mijn stamkroeg nu al een grote hit geworden. Global Kryner gaat namens Oostenrijk naar het Eurovisie songfestival. Het zou me niets verbazen als ze daarna ook gaan doorbreken in Nederland. Degenen die deze cd hebben gehoord zullen dat beamen. Helaas nog moeilijk verkrijgbaar in de Nederlandse cd winkels, dus even moeite doen om hem te pakken te krijgen. Maar geloof me, eenmaal gehoord en u bent verkocht. Ik kan haast niet wachten op het eerste concert van Global Kryner in Nederland.

Global Kryner, published by BMG Germany
www.globalkryner.at (met 3 stukken van de cd in de sectie muziek)