Amplifier - Amplifier

Michel Wanner | 02 juni 2005

Een aangename verrassing was het toen de eerste tonen van dit Engelse trio zich een weg door de huiskamer baanden. Opgewarmd door de biografie en songtitels als ‘Motorhead’, ‘Panzer’ en ‘Old movies’ waren er natuurlijk reeds bepaalde verwachtingen. Verwachtingen die grotendeels zijn uitgekomen en een bio die nu eens niet loog alsof het gedrukt stond.

Amplifier - AmplifierAmplifier is een rockend drietal dat Led Zeppelin combineert met o.a. The Who, The Police, Mogwai en deze cocktail uitademt door een gordijn van gitaarnoise. Het distortionpedaal draait nog net geen overuren, maar heeft wel een fulltime job op ‘Amplifier’. Wat echter niet in de bio vermeld staat als invloed is Tool en – in mindere mate – Masters Of Reality. Toch niet de minste namen om je voor te hoeven schamen en zeker terug te horen in de muziek van deze Britten, zonder dat deze overigens van plagiaat beticht hoeven te worden.

Wat direct opvalt is de kolossale sound (zeker voor een trio) en de uitgebalanceerde productie. Medeverantwoordelijk hiervoor zijn Steve Lyon (The Cure, Depeche Mode) en Chris Sheldon (Foo Fighters, My Vitriol) die de mix op zich nam.

De - vrij lange – nummers blijven over het algemeen boeiend van begin tot eind en zijn behoorlijk krachtig. Soms denk je met een veel groter gezelschap te maken te hebben, maar het zijn toch echt maar drie mannekes. Mooie melodielijnen (‘Post acid youth’) worden afgewisseld met zware riffs (‘Airborne’) en dat gedurende de hele schijf. Wat heet hele schijf? Naast een cd met 10 songs zit er een bonus-ep bij met daarop nog eens vier nummers en twee videoclips. De een van ‘The Consultancy’ (een van de sterkere nummers), de ander van ‘Neon’. Overigens zijn de nummers van de bonus-ep zeker niet rudimentair. Ze behoren zelfs - zonder uitzondering - tot de "top of the range".

De reputatie van het nog relatief onbekende Amplifier kan alleen maar toenemen na het uitbrengen van deze debuut-cd. De energieke liveoptredens (alsof het publiek deel uitmaakt van een 40 minuten durende gecontroleerde explosie) dragen hieraan zeker hun steentje bij. Vorig jaar toerden Sel Balamir (zang/gitaar), Neil Mahony (bas) en Matt Brobin (drums) trouwens al met Therapy? door Europa. Binnenkort zijn ze ook in Nederland te zien, op 31 mei in Paradiso en 12 juni op het Breda Barst Festival. Laat deze gelegenheid niet aan u voorbij gaan zou ik zeggen. Typisch zo’n geval om over een x-aantal jaren nog eens op terug te kijken: "ik heb ze nog gezien in 2005, toen ze net hun eerste plaat uit hadden". Gaat dat horen en (eventueel) zien!

Aanvullende infomatie:
CD 10 tracks, 63:03
Bonus-ep, 4 tracks, 2 videoclips