Black Twigs - Midnight Has Come And Gone

Timo Schuurbiers | 23 juni 2005

West Virginia. Waar kennen we dat toch van? Country roads, take me home etc.. Mike Gangloff, Ralph Berrier, Isak Howell en nieuwkomer Mike Gayheart komen er vandaan. Samen vormen ze de groep Black Twigs, ook wel bekend als de Black Twig Pickers. ‘Midnight Has Come And Gone’ is hun 3e studio album.

Black Twigs - Midnight Has Come And GoneDe stijlen appalachian Folk, bluegrass en country blues passeren allemaal de revue. De nummers zijn tijdens hun optredens gespeeld, getest en vervolgens goed genoeg bevonden voor een plekje op deze CD.

Leuk stukje geschiedenis over het nummer Orginal Natural Bridge Blues; oorspronkelijk in 1941 geschreven en opgenomen. De originele tekst van het nummer werd gezongen door Glenwood Howell. Glennwood vergat tijdens het inzingen een gedeelte van de tekst. In die tijd was het niet vanzelfsprekend dat een nummer net zo lang ingezongen kon worden totdat het goed was. In die ene take moest het dan ook gebeuren.

Vervolgens is decennia lang het nummer door meerdere artiesten gecoverd en heeft niemand ooit geweten wat nu exact de lost lines waren. Totdat Ralph Berrier de complete songtekst in een fotoalbum van zijn opa vond. Je kunt al raden dat dit nummer met de originele tekst op deze CD te vinden is.

Tijd staat stil met deze plaat. Wat kan het leven toch soms lekker ongecompliceerd zijn. Doe je ogen dicht en je bevind je in een bar waar de airco het al jaren geleden heeft begeven. Zweetdruppels op je gezicht. Koel biertje in de hand. De op de voorgrond opererende viool is soms wat overheersend, maar het is allemaal heel goed te pruimen. De viool hoort nu eenmaal bij deze stroming. Luister ook live (audio en een clipje) naar de groep op het Amstel festival in 2003 via deze link. Het 1e nummer moet iedereen toch bekend in de oren klinken.

In the pines, in the pines
Where the sun don`t ever shine
I would shiver the whole night through

Het origineel (Where Did You Sleep Last Night) is een nummer van de blues artiest Huddy Ledbetter, voor de kenners beter bekend als Leadbelly. Het gros kent het natuurlijk van die Unplugged plaat waarop Cobain (die daarmee een prachtige ode leverde aan Leadbelly), zo ongelooflijk vals zingt. Hoewel ik denk dat de Black Twigs live veel beter tot hun recht komen, is dit album toch een aanrader voor iedereen die van rauwe, integere country muziek houdt.

Aanvullende informatie
15 tracks: 53:30
Label: vhf