Wire – The Scottish Play: 2004

Jan Luijsterburg | 21 juli 2005

Na On the Box: 1979 is dit de tweede in een serie archiefuitgaven van Wire, de artistieke punkband die momenteel aan haar derde leven bezig is. Opzet en vormgeving van de uitgave is identiek: een sober zwart digipack op CD formaat met concertopnamen, op DVD en daarnaast ook op CD, zodat u kunt kiezen of u wilt horen of daarbij ook wilt kijken. The Scottish Play toont de band ten tijde van hun fantastische album Send.

Wire – The Scottish Play: 2004Op de DVD staan opnamen van twee concerten, die extreem verschillende manieren laten zien waarop je een concert visueel kunt vastleggen. De hoofdmoot stamt uit april 2004, op het Schotse Triptych festival. Filmmaker Tom Gidley probeert niet de ervaring van een live-concert op te roepen door publiek te tonen of vanuit de zaal te filmen, maar kruipt de afstandelijke, nors overkomende band dicht op de huid. Die tegenstrijdigheid tussen stugheid en nabijheid geeft spanning, die de intensiteit van het hoekige, minimalistische spel extra benadrukt.

De set bestaat uit werk van Send en de verwante Read and Burn EP’s, gevolgd door een toegift van vier nummers uit het debuutalbum uit 1977, Pink Flag. Duidelijk is dat de band met haar huidige werk weer dicht bij de heftigheid en directe eenvoud van de punktijd is beland, maar muzikaal enorm gegroeid is.

Het Triptych concert staat ook op de CD. Dat geldt niet voor het andere concert, waarvan een deel als bonus op de DVD staat. Het betreft een performance en een installatie tegelijk: een visueel en muzikaal kunstwerk, waarvoor stage designer Es Devlin ontwerp maakte. Onder de titel Flag:Burning was een en ander eenmalig te zien in april 2003 op het Only Connect festival in het Londense Barbican theater. Vanuit een statische camera (‘Observation camera #1’) zien we vier schermen naast elkaar, ieder met een lid van de band, ieder met een eigen kleur. Van hen is ofwel een klein deel van het gezicht (oog, oor, mond) ofwel een totaalshot te zien waarbij de muzikant ergens in een hoekje staat, als een schim. Deze vorm maakt de afstand maximaal.

Hoewel deze weergave een interessant experiment vormt, is de Schotse film in vele opzichten te prefereren. Beter geluid, beter beeld, beter concert. Voor de fans een niet te missen toevoeging op Send, waarbij de nummers nog net iets navranter klinken dan in de studioversies.

DVD: 18 tracks, speelduur 66:24 minuten
Beeld: 4:3
CD: 14 tracks, 53:09