Little Walter - The Best Of Little Walter

Jan de Jeu | 10 november 2005

Van oudsher heeft de mondharmonica een belangrijke rol gespeeld in de blues. Toch ontstaat er na 1945 een situatie waarin dit instrument meer en meer naar de achtergrond verschuift en er nog maar enkele virtuozen zijn die het als solo instrument hanteren. De bekendste daarvan is Marion Walter Jacobs, beter bekend als Little Walter.

Little WalterAls achtjarig jongetje komt hij in aanraking met de blues wanneer zijn gezin verhuist van Alexandria, Louisiana naar Chicago. Tot op dat moment speelt hij walsen en polka’s maar onder invloed van de sound van mensen als Big Bill, Tampa Red en Memphis Minnie sluipt de blues in zijn harmonica. De teenager probeert aan de slag te komen in de clubs aan de south side en de west side van Chicago maar dat lukt hem pas wanneer Muddy Waters hem hoort blazen en hem mee laat spelen tijdens plaatopnamen.
Deze platen uit het begin van de vijftiger jaren danken hun kracht voor een groot deel aan de vloeiende manier waarop de harmonica – Little Walter is de eerste die dit instrument versterkt weergeeft door een microfoon tegen zijn ‘pocket organ’ aan te houden - aansluit bij het geluid van Muddy.

Hij wordt dan ook al snel te groot voor Muddy’s band en verlaat hem in 1952. Hij gaat werken met de ‘Aces’; gitaristen David & Louis Myers en drummer Fred Below die Little Walter ook op een aantal nummers van dit ‘The Best Of’ album begeleiden. Zijn eerste hit is een instrumentale; ‘Juke’. Later volgen ‘Sad Hours’ en ‘Babe’. Zingen gaat Little Walter puur uit noodzaak; "I needed breathing time, if I blowed that harp without any rest, I’d never make it".

Hij maakt een honderdtal opnamen voor het label Chess waarvan er uiteindelijk maar ongeveer de helft daadwerkelijk – en allemaal op single – uitgebracht worden. Deze LP geeft een fraai overzicht van zijn oeuvre en van de verschillende sounds die hij aan zijn instrument kan onttrekken waarbij de klank soms het karakter aanneemt van een saxofoon, een elektrische gitaar, een menselijke stem of zelfs bijna van een orgel zoals in "Blues With A Feeling" het geval is. Naast de ‘Aces’ zijn ook Robert Lockwood Jr., Leonard Caston, Muddy Waters en Jimmy Rogers op gitaar, Willie Dixon op bas en tweede drummer Elgin Evans te horen. De enige echte energieke, pure Chicago Blues, uitgevoerd door elkaar perfect aanvoelende topmusici, en bestemd voor de ware liefhebber. De geluidskwaliteit van deze mono opnames is door gebruikmaking van het fluisterstille 180 gram virgin vinyl uiteraard oneindig veel beter dan die van de - op slechte kwaliteit vinyl geperste - originele Chess singles maar verwacht op dat terrein geen audiofiele verrukking.

Format: 180 gram virgin vinyl Chess LP 1428
Label: Speakers Corner Records
Starkenbrook 4