Elgar – Symphony No. 2 / In the South

Jan Luijsterburg | 10 november 2005

Grootse Engelse laatromantiek, met zwelgende melodieen, lekker vet en meeslepend, dat is Elgar, Sir Edward (1857-1934). De BBC National Orchestra of Wales toont zich onder leiding van Richard Hickox een voorbeeldig uitvoerend gezelschap voor dit repertoire, dat prachtig vastgelegd werd op deze hybride SACD van Chandos.

Elgar – Symphony No. 2 / In the SouthZowel de concertouverture In the South als de tweede symfonie vonden hun oorsprong buiten het Britse koninkrijk. Elgar mocht graag een reisje maken, en in deze werken uit het begin van de twintigste eeuw waren het vakanties naar Italie die een belangrijke inspiratie vormden. Vandaar het Toscaanse landschap op de voorkant van het CD-boekje.

Ouverture is een wat magere aanduiding voor In the South, op. 50. Het werk, dat hier 22 minuten duurt, heeft aspiraties die eerder aan de symfonische gedichten van Richard Strauss doen denken. Elgar schreef het toen hij een beetje vast zat met zijn eerste symfonie, in 1904. Het is een volwaardig en complex werk, dat wervelt en propvol thema’s en ideeen zit, Elgar op zijn best.

Dat geldt ook voor de omvangrijke symfonie die de rest van de rijkgevulde SACD beslaat. Bijna een uur lang worden melodielijnen poetisch associerend met elkaar verbonden, met impressionistische vloedgolven en toefjes Brahms en Wagner. Het is muziek waarbij het gevaar van sentimenteel zwijmelen op de loer ligt, zwelgen om het zwelgen, maar het wordt door Hickox krachtig buiten gehouden. Niet middels een droog analytisch betoog, maar door de muziek prachtig te laten zingen, afwisselend spannend en delicaat. Daarbij wordt een goede balans gevonden tussen de grote lijnen en detaillering. De warme klank waar Chandos befaamd voor is past deze muziek als een handschoen, en het orkest uit Wales doet bepaald niet onder voor meer beroemde collega-instellingen, of het nu om koper, hout of strijkers gaat.

BBC National Orchestra of Wales o.l.v. Richard Hickox
Speelduur: 77:13
SACD, multichannel DSD opname, tevens stereo CD