Arab Strap – The Last Romance

Jan Luijsterburg | 17 november 2005

De platen van het Schotse duo Arab Strap lijken een puberaal vervolgverhaal. Liefde en ranzige seks worden daarin net zo met elkaar verward als leven en dronkenschap. Samengevat als: snel de kater wegneuken na een ‘unhealthy breakfast’ in een stinkend flatje. Het is een intrigerend micro-universum, en de nieuwe aflevering, The Last Romance, biedt een interessante ontwikkeling. Brombeer Aidan Muffat heeft de echte liefde ontdekt, en denkt weer dat zijn huidige romance de definitieve en dus de laatste is.

Arab Strap – The Last RomanceDat is op zich wel een verrassing, want de houding ten opzichte van de liefde was, hoe obsessief ook, toch wel voornamelijk cynisch van aard, tot nu toe. Op dit zesde officiele album is er nog voldoende van die heerlijke oude ellende voorhanden, maar op driekwart, na een laatste ‘Speed-date’, slaat de stemming in positieve zin om, en wordt afgesloten in een ongekend jubelend nummer met de toepasselijke titel ‘There is no ending’, vol extatische trompetten. Hier lijkt iets afgesloten, en een nieuw hoofdstuk begonnen. Een ware cliffhanger: hoe zal dit in ’s Heresnaam verder gaan?

Muzikaal gezien is ook alles vertrouwd en toch anders. De nadruk ligt op up-tempo nummers, behoorlijk stevig na het wat experimentelere Monday at the Hug & Pint. Waar Muffat normaal vooral spreekt (stamelt), is het hier voornamelijk zijn onnavolgbaar valse gezang dat de toon zet. Zijn stem, met Schotse tongval, klinkt nog steeds alsof hij meer galmt in de eigen schedel dan uit de mondopening komt. De melodieen staan vaak opvallend dicht bij het solowerk van collega Malcolm Middleton. Een helder, transparant geluid, nog goed geproduceerd ook, waarin de primitieve ritmebox die voorheen prominent het geluid bepaalde ontbreekt. Geen opsmuk, rake gitaren en een echte drummer, een aards, organisch geluid. Het album is daarbij opvallend bondig, met tien nummers in net 36 minuten, wat bijdraagt aan het ‘statement’ karakter. Arab Strap blijft een boeiende band.

Komisch vond ik tenslotte de poging die op het label van het promo-exemplaar dat ik van de Konkurrent ontving ondernomen werd om verspreiding van de muziek via internet te voorkomen. “This promotional compact disc is designed to play in standard CD players only and will not function on PCs, Macs, laptops etc. In fact, it is equipped with a new, state-of-the-art self-destruct mechanism that automatically erases the disc’s contents if it comes within three feet of a computer”. Meteen uitgeprobeerd natuurlijk en inderdaad, in de computer deed hij raar. Het zelfmoordaanslagmechanisme werkte echter gelukkig niet.

10 tracks, speelduur 36:01
Label: Chemikal Underground Records www.chemikal.co.uk
Distributie: De Konkurrent www.konkurrent.nl