The Return Soundtrack – Andrey Dergatchev

Jan Luijsterburg | 05 januari 2006

The Return. Film by Andrey Zvyagintsev, Music by Andrey Dergatchev. Zo staat het op de hoes van deze CD. Niet het gebruikelijke ‘Original Soundtrack’, want de intenties van ECM gaan verder. Men wil films hoorbaar maken. Muziekfragmenten worden hiertoe opnieuw geordend, en afgewisseld met korte stukken dialoog. Dat lukt wonderwel, want de muziek, hoe spaarzaam ook, bepaalt in hoge mate de sfeer van de film.

The Return SoundtrackHet zijn veelal duistere, diep zoemende klanken, voorgebracht door een elektronisch instrumentarium. Referentie is Brian Eno’s On Land, deeltje 4 uit zijn reeks Ambient Music. Daar doorheen orientaalse elementen, een klarinet, een oude man die een volksliedje zingt, een fragmentje uit Mozart’s Requiem, als aangevoerd door een windvlaag. Af en toe een lome, zware beat, om de boel even wat body te geven. Alles zeer organisch en hoogzwanger van oergevoelens, als de film zelf.

Andrey Dergatchev is een veelzijdig kunstenaar, die zich graag bezighoudt op het kruispunt van disciplines en kunstvormen. Naast muzikant en componist is hij ook acteur, danser en lichtontwerper voor balletproducties.

De samenwerking met Zvyagintsev was buitengewoon vruchtbaar: film en CD tonen aan hoe zij elkaar hebben weten te inspireren tot iets unieks.

In de uitgebreide ‘making of’ documentaire op de DVD vertelt de regisseur dat ze een geluidstrack wilden met klanken die ‘geen muziek’ mochten zijn, en dan vooral ‘geen noten’. Dergatchev legt uit dat hij aanvankelijk onzeker was of hij wel de volledige soundtrack voor zijn rekening durfde te nemen. Hij werkte er uiteindelijk een vol jaar aan in nauwe samenwerking met de regisseur, en heeft er nog steeds geen erg hoge dunk van. Volgens hem is het muziek die geen bestaansrecht buiten de filmbeelden om heeft. Gelukkig zag Manfred Eichner van ECM dat anders, en bewees met deze CD het ongelijk van de componist.

Als gebruikelijk bij ECM is de verzorging van de uitgave weer piekfijn in orde. Een functioneel overbodige maar altijd wel fraai ogende slipcase, en een prachtig boekje met voorin kleurenfoto’s uit de film, en achterin de prachtige zwart-foto’s van Vladimir Misjoekov die aan het eind van de film te zien zijn en ook bij de DVD meegeleverd werden. Typerend voor de bescheidenheid van Dergatchev is er meer informatie over de film dan over de muziek afgedrukt.

Aanvullende gegevens:
17 tracks, speelduur 50:26
Label: ECM records