The Best Of Dire Straits & Mark Knopfler - Private Investigations

Timo Schuurbiers | 05 januari 2006

In 1988 wordt het eerste ‘Best Of’ (Money For Nothing) album uitgebracht. 10 jaar later verschijnt de 2e ‘Best Of’ (Sultans Of Swing) met ook muziek (Limited Versie) van de 1e solo tour van Knopfler. In 2005 wordt het 3e ‘Best Of’ (Private Investigations) album uitgebracht. Voor de freaks: De USA Double CD versie is zonder ‘Darling Pretty’, maar met ‘Skateaway’ De Double CD (UK, Europa) zonder ‘Skateaway’ maar met ‘Darling Pretty’. Voor mij ligt de Single CD versie (UK, Europa).

The best of Private InvestigationDeze CD trouwens met een eerlijke verdeling van Dire Straits en Knopfler solo. Maar dan komt de aap natuurlijk al snel uit de mouw. Door de vele wisselingen in de band is Dire Straits eigenlijk gewoon Mark Knopfler en vice versa. Maar dat wisten we natuurlijk al langer dan vandaag. Gitaar virtuoos. singer-songwriter. producer. De muziek van Knopfler wordt/werd door sommigen afgedaan als Sky Radio Rock and Roll, maar wat meer respect is wel op zijn plaats. Niet voor niks staan er meerdere nummers van deze ‘Best Of’ in de top 20 van verschillende jaarlijstjes die rond deze tijd ons om de oren vliegen.

Zijn schaapjes staan natuurlijk al lang te drogen, maar dat weerhoudt hem er niet van om (film)muziek te blijven maken.

Ondertussen al 4 soloplaten sinds het uiteenvallen van Dire Straits in 1995. Zo ook een aantal soundtracks, waaronder die voor ‘Wag The Dog’ uit 1997. In 2006 wordt een album verwacht met country zangeres en natte droom van onze vijftig plussers; Emmylou Harris. Het laatste nummer (All The Roadrunning) van deze single CD is daarvan afkomstig.

The best of Private Investigations

De fans zullen misschien nog wat nummers missen, maar al met al een mooie ‘Best Of’. En zolang Knopfler blijft doen waar hij goed in, is iedereen tevreden en zal er over 5 jaar wederom een ‘Best Of’ verschijnen. Waarvan alvast akte.

Single CD versie
14 tracks, 77:26 min.
Label: Mercury Records