Het rode korenveld

Jan Luijsterburg | 02 maart 2006
De eerste film van Zhang Yimou betekende twintig jaar geleden de doorbraak van de Aziatische film in de Europese filmhuizen. Een visueel spectaculair vormgegeven historisch verhaal, exotisch en toch toegankelijk. Veel meer gewend aan de conventies van de Aziatische cinema is het een genoegen Het Rode Korenveld terug te zien, ook al is het op een sober uitgevoerde DVD.

het rode korenveldTegen je zin uitgehuwelijkt worden is al geen pretje, maar dan ook nog vervoerd worden op een draagstoel door een stel uitgelaten mannen dat er vooral op uit zijn je misselijk te schudden maakt het leven van de jonge vrouw in deze film niet fijner, hoe hartstochtelijk de mannen er ook bij zingen. De bruidegom, een rijke wijnboer, blijkt lepra te hebben en overlijdt al heel snel in het verhaal. Staat de jonge aanstaande grootmoeder van de verteller er helemaal alleen voor, met een omvangrijke staf van boerenknechten. Ze stelt zich niet boven hen en wint zo de vriendschap. Één van de mannen, de aanstaande grootvader, slooft zich extra uit. Hij krijgt een ingewikkelde relatie met de vrouw. Dronken urineert hij in de wijnvaten, en nog nooit was de wijn zo lekker. Er ontstaat een redelijk harmonieuze gemeenschap, vooral getekend door de prachtige beelden van het wuivende koren. Het sprookje wordt bloederig verstoord als de Japanners binnenvallen. Het korenveld moet wijken voor een weg, de boeren komen in opstand, die wreed wordt neergeslagen. Het inmiddels geboren zoontje is een van de weinige overlevenden. Het koren is rood van het bloed.

Het verhaal wordt op een heel bijzondere manier verteld, waarbij soms langdurig stilgestaan wordt bij een episode om vervolgens schoksgewijs grote stappen in de tijd te maken. Desondanks is het eenvoudige verhaal goed te volgen. Het landleven wordt nadrukkelijk geïdealiseerd, waarbij de spectaculaire fotografie als middel ingezet wordt om de kijker te verleiden. De langdurig aanhoudende beelden van het koren zijn onvergetelijk, en blijven langer bij dan het verhaal zelf.

De film was het startpunt van een prachtige carrière voor zowel regisseur Zhang Yimou als zijn muze Gong Li. Hij maakte furore met vervolgfilms als Ju Dou, Raise the Red Lantern, en van recenter datum de martial art films Hero en House of the Flying Daggers. Op de DVD valt het extreem brede filmformaat op, dat ook op een breedbeeldtelevisie brede balken boven en onder oplevert. Het beeld kon iets scherper, maar de kleuren zijn prachtig. Het geluid is mono maar wel dynamisch, in stille passages wat ontsierd door een storend gegons dat volgens mij toch wel weggefilterd had kunnen worden. Helaas biedt de DVD geen achtergrondinformatie.

Het rode korenveld (Hong gao liang)
China, 1987
Speelduur: 91 minuten