Mark-Anthony Turnage – London Philharmonic Orchestra

Jan Luijsterburg | 06 april 2006

De succesvolle Britse componist Mark-Anthony Turnage werkt graag intensief samen met de uitvoerders van zijn werk. De functie ‘componist in residence’ bij een symfonieorkest is hem dan ook op het lijf geschreven. Deze CD is een weerslag van zijn periode bij het London Philharmonic Orchestra, en bevat vier stukken. Turnage staat met één been in de klassieke muziek en met het andere stevig in de jazz. Een aantrekkelijke kruising.

Mark-Anthony TurnageDie gespleten achtergrond is tevens de verklaring van de titel van het eerste stuk op de CD: Scherzoid. Een samentrekking van ‘schizoid’ en scherzo.
Dat laatste omdat Turnage na veel trage wel weer eens een snel stuk wilde schrijven, als de scherzi uit de symfonieen van Beethoven.

Het heftige, ritmisch zeer complexe werk doet eerder denken aan de Sacre van Stravinski, en ook aan John Adams en Louis Andriessen.
Er is een grote rol voor de saxofoon, een instrument dat Turnage graag wat meer aandacht geeft dan dat het normaal in een symfonische omgeving krijgt.

Na deze knallende, in 2004 gecomponeerde opener, wordt in het iets oudere Evening Songs (1997) flink gas teruggenomen. Drie aangenaam voortglijdende maar daarom niet minder intense nocturnes, waarvoor de oorsprong ligt in herinneringen aan het ’s nachts, in het donker beluisteren van muziek. Ideale condities voor een heftige muziekbeleving. Turnage noemt daarbij in het bijzonder de negende van Bruckner.

Mark-Anthony TurnageOok When I Woke (2001) is ingetogen van aard. Het zijn drie gedichten van Dylan Thomas die op muziek gezet zijn voor de bariton Gerald Finley, met wie Turnage al vaker samenwerkte. Turnage probeerde zijn muziek geheel in dienst te stellen van de overweldigende tekst. Het resultaat is niet minder dan indrukwekkend.

Afgesloten wordt met opnieuw een waar knalstuk. Yet Another Set To is een werk met een geschiedenis. Eerst was er Set To, voor tien koperblazers. Een bewerking voor trombone en orkest (Another Set To) was aanleiding voor de beroemde trombonist Christian Lindberg om Turnage te vragen het stuk uit te breiden tot een driedelig tromboneconcert. De componist bewerkte hiertoe een deel van zijn vroegere werk Blood on the Floor tot een openingsdeel (hij sluit zich graag aan bij de oude gewoonte thema’s te recyclen), schreef een langzaam deel met alleen strijkers en trombone, om af te sluiten met het oorspronkelijke Another Set To. Heftig, ongelofelijk virtuoos en enerverend.

De live-opnamen maken deel uit van een CD-serie zoals ieder gerenommeerd orkest die tegenwoordig in eigen beheer uitbrengt, neem het LSO, het Concertgebouworkest of het Nederlands Blazers Ensemble. Nieuw is om zo’n (SA)CD te vullen met louter plaatpremières van een hedendaags componist. Aantrekkelijke, enerverende en toegankelijke stukken zijn het, perfect vertolkt en opgenomen bovendien. Dat het live-opnamen betreft is pas hoorbaar als na het slotstuk een luid en zeer terecht applaus opklinkt.

Speelduur: 66:20
Dirigenten: Jonathan Nott (Scherzoid), Vladimir Jurowski (Evenings Songs en When I Woke) en Marin Alsop (Yet Another Set To)
Solisten: Gerald Finley, baritone; Christian Lindberg, trombone