John Lee Hooker, Jr. - Cold As Ice

Jeroen de Jong | 27 juli 2006

John Lee Hooker senior behoeft geen toelichting. John Lee Hooker junior is één van de vele muzikanten die de lusten en lasten van een beroemde vader met zich meedragen. De lusten brengen een soepele toegang tot de muziekbranche, maar de lasten komen aan bod bij de beoordeling van de muziek. Dan wreekt zich die beroemde vader. Je ontkomt er niet aan de vergelijking te trekken met de muziek van pa. En dan hoor ik liever de ouwe Lee Hooker.

De CD Cold as Ice lijkt in eerste instantie gewoon een aardige plaat. John zingt en heeft zich omringd met behoorlijke muzikanten. Een absurde CD-hoes trouwens: Junior, gestoken in een smetteloos wit pak op een gletsjer. Wat doet ie daar? Dat weet ik niet. Er straalt wel een lekker arrogant soort branie vanaf, en daar hou ik van.

De muziek past daar goed bij, vooral het eerste nummer You Blew It Baby. Vette blazers, een stel lekkere gitaristen, goede backing vocals. Welgemutst gaat de volumeknop naar rechts. Helaas wordt het dan wat minder allemaal. De zaak is enorm uit- en afgemixt en klinkt voor de blues veel te clean. Het blijft een kwestie van smaak, maar de gitaar in Fed Up is zo overstuurd dat het predikaat kitsch op zijn plaats is. Dat gaat lekker zo door op Somebody`s Out To Get Me. Het requiem for John Lee Hooker, Do Daddy, heeft wat weg van een dialoog tussen vader gitaar en zoon zanger en dat is aardig. Maar waarom er uitgerekend ter ere van blues-icoon John Lee Hooker een reggae-beat onder moet is mij een raadsel. Junior vertelt dat hij drie jaar over het nummer heeft gedaan, dus er zal wel een reden voor zijn, maar die vertelt hij er helaas niet bij. Het vervolg is weer wat aangenamer. Rechttoe rechtaan blues, maar zet het dus niet te hard. In I Got To Be Me  komt er wat smooth jazz om de hoek en dan verslikt de gitaar zich weer in de timing. Kortom, het blijft behelpen.

Deze plaat is niet bijzonder, te commercieel wellicht. Ik had er meer van verwacht.