Tied & Tickled Trio – A.R.C.

Jan Luijsterburg | 31 augustus 2006
Veel is wazig en abstract. Zo is onduidelijk waar de letters A.R.C. voor staan, is dit geen trio maar een flink orkest en is van gebondenheid weinig te merken: in het concert dat de hoofdmoot van deze DVD uitmaakt wordt hele vrije muziek gemaakt. Kietelen is dan weer wel herkenbaar, want dat doet deze exponent van het rijke muzikale leven in het Zuid-Duitse Weilheim, oftewel het cluster aan bands rond The Notwist, zeer.
De broers Micha en Markus Acher van die band (en onder meer ook Lali Puna) staan ook aan de basis van het Tied & Tickles collectief. Hierin ondergebracht is de afdeling instrumentale jazz, gekruist met flink wat elektronica en Tortoise achtige ‘postrock’. Toen het opgenomen concert in München op 12 maart 2004 plaatsvond was het filmische album Observing Systems nog niet lang uit, dus logisch dat veel van het gespeelde materiaal daarvan afkomstig is en de concertfilm ook dezelfde titel draagt. Het nummer A.R.C. is als enige niet eerder verschenen, en is in een studioversie van twintig minuten te horen op een bijgeleverde CD. Het is een stuk dat gaandeweg een paar keer van gedaante verwisselt, met zoekende elektronische passages, een pakkend thema, wervelende soli en speelse interactie tussen de instrumenten.
De muzikanten stellen zich graag een beetje dwars en artistiekerig op. Dat is mooi te zien in een als bonus toegevoegd televisieoptreden uit 1998, waarin het begrip playbacken een eigen invulling krijgt door andere instrumenten te gebruiken dan je hoort. Bij de concertfilm valt het contrast op tussen de perfecte geluidskwaliteit en de bewust gekozen rafeligheid van de beelden. In ieder van de acht stukken worden andere camera’s gebruikt, en andere manieren om het beeld een onverwachte draai mee te geven. Dat kan varieren van het steriele en superstatische zwart-wit van een beveiligingscamera tot een continue brei van verstoringen die een kapotgedraaide videoband geeft. Chaotische jumpcuts, extreme close-ups en filmen via een monitorscherm zijn enkele van de visuele pogingen tot ontregelen. Heel arty-farty allemaal, maar zeker weer eens wat anders in het toch vaak wat fantasieloos benaderde genre van de concertregistratie. Het levert bij tijd en wijle hele mooie plaatjes op.
Negen mannen staan er op het podium, waarvan de blazers niet continu actief zijn. Hun aan- of aanwezigheid is van grote invloed: als ze er niet zijn is de jazz weg, om plaats te maken voor een space-achtige dub-variant. Zijn ze er wel, dan is Sun-Ra niet ver. Er wordt lang doorgegrooved, en dan hangt het er maar van af of je je als luisteraar mee laat voeren of je gaat ergeren. Wie niet tegen minutenlang voortpiepende saxofoonsolo’s kan krijgt hier wat voor de kiezen, maar daar staan weer een paar prachtige serene miniatuurtjes tegenover. Van eenzijdigheid valt het Tied & Tickled trio niet te beschuldigen.
Naast de concertfilm, die een klein uur duurt, is er wat losstaand beeldmateriaal toegevoegd. Er zijn drie videoclips, waaronder een erg grappig animatiefilmpje, en verder het genoemde televisieoptreden en twee losse liveopnamen van lo-fi kwaliteit. Alles bij elkaar een mooi document dat goed aansluit op de tegendraadsheid van de band.
Speelduur: DVD 57 minuten (exlusief extra’s), CD 19:51
Beeld: 1:1.33 (4x3)
Geluid: Dolby digital 5.1 en 2.0