Abbie de Quant - Hommage a Poulenc

Ferd Op de Coul | 28 december 2006
"Hommage à Poulenc" heet de nieuwste cd van de fluitiste Abbie de Quant, die bij deze opnamen werd begeleid door de pianiste Elizabeth van Malde. Beide musiciennes hebben een heel persoonlijke en originele bloemlezing van korte composities voor fluit en piano samengesteld, rond een paar werken van “langere adem”. Sonates, waarvan de briljante vindingrijke en speelse sonate van Francis Poulenc wel als hoogtepunt kan worden beschouwd.

Abbie de QuantOnder de kortere werkjes vinden we er ook een paar van Nederlandse muziekvinders, zoals “Melodie” van Bart Visman, die dit stuk aan Abbie de Quant en Elizabeth van Malde heeft opgedragen. Het is als het ware een lied zonder woorden, met fijn geetste lijnen van de fluit en nauwelijks vervlochten met de zeer summiere pianopartij. Melancholieke, ook wat mysterieuze muziek.
Qua sfeer, wat impressionistisch, komt de Sonatine van Dutilleux daar in de buurt, al is het werk melodisch en ritmisch grilliger. En zoals Van Gogh diverse expressionisten heeft geïnspireerd, heeft Debussy’s wondermooie solofluit-compositie “Syrinx” ongetwijfeld Honeggers sfeerrijke “Danse de la Chèvre” beïnvloed.

Zo is er ook wisselwerking tussen de drie-delige suite “Cherchez l’Orange” van de Nederlander Jan Bus en de sonate van Poulenc. Bus’ compositie is een mooi, transparant en poetisch werkje, met barokke toespelingen en een levendige ritmische factuur. Moderne muziek met een romantische opsmuk. Boeiend vond ik ook de Sonate voor fluit en piano uit 1937 Van Jan Kattenburg (1919-1944) die in een Duits concentratiekamp is overleden. Soms mijmerende, liefelijke muziek, sfeervol en bijna improviserend van karakter, waarbij soms ritmische en speelse elementen de revue passeren.

Een aanwinst voor deze bezetting en door beide dames magnifiek verklankt. Wat ook geldt voor de composities van Tailleferre, Koechlin en Taffanel, op deze zeer afwisselende cd.

"Hommage à Poulenc"
Muziek van Poulenc, Taffanel, Koechlin, Bus, Visman, Kattenburg, Tailleferre, Honegger, Dutilleux.