Geir Jenssen - Cho Oyu 8201m

Jan Luijsterburg | 28 december 2006

Met luisteren is het vaak hetzelfde als met kijken: je doet het alleen intensief als daar een aanleiding toe is. Dat kan een gesprek zijn, of muziek. Een oor of oog voor de schoonheid van wat ons dagelijks bij toeval passeert is veelal voorbehouden aan kunstenaars. Zo legde de Noorse ambient muzikant Geir Jenssen, beter bekend als Biosphere, zijn beklimming van een hoge berg vast in geluid.

Geir Jenssen - Cho Oyu 8201mIn twaalf fragmenten volgen we zijn beklimming in 2001 van de Cho Oyu, in de buurt van de Mount Everest, op de grens van Nepal en Tibet. In een fraai vormgegeven boekje dat de speciaal verpakte CD begeleidt zijn de dagboekaantekeningen van Jenssen te lezen, getiteld Only Krishna and I, verluchtigd met prachtige foto’s – de opnamen zijn zo precies te plaatsen in de verschillende stadia van de tocht naar de top.

Met niet meer dan een mini-disk recorder, een microfoon en een kortegolfradio werden de opnamen gemaakt voor een bijzonder album. Het was een reis vol heftige emoties. Bij de aanvang waren net de Twin Towers ingestort - het radionieuwsbericht is verwerkt in de openingstrack.

Niet ongebruikelijk bij dit soort expedities waren er onderweg de nodige fysieke ongemakken, die resulteerden in het overlijden van de aanvankelijke leider van de beklimming.

De geluiden die Jenssen noteerde in zijn audiodagboek zijn afkomstig van onder meer straatmuzikanten, een passerende kudde yaks (met belletjes) en flarden van de radio of een cassettebandje dat iemand afspeelt. Daarnaast is er een hoofdrol voor de wind. Het knappe is dat Jenssen die elementen zo gerangschikt heeft dat er dwingende composities uit voortgekomen zijn. Een deel van het materiaal is eerdere gebruikt op het recente Biosphere album Dropsonde.

Geir Jenssen bewijst dat je met alleen geluid een film kunt maken, of een fotoalbum. Daarbij beheerst hij de kunst van de beperking: het loopt niet uit op een eindeloos dia-avondje, en het bewerkstelligen van een trance is hier zeker niet het primaire doel. De ijle sfeer van het hooggebergte wordt perfect gevangen. Dit is niet minder dan een belevenis.

12 tracks, speelduur 47:23
Label: Ash International # Ash 7.1
Distributie: de Konkurrent