Bohuslav Martinu – Choral Music

Jan Luijsterburg | 04 januari 2007

Het Nederlands Kamerkoor presenteert onder leiding van de Engelse dirigent Stephen Layton een krachtig pleidooi voor de Tsjechische componist Bohuslav Martinu. Hij heeft enorm veel muziek geschreven, maar desondanks is zijn naam niet heel bekend geworden. Deze CD toont aan hoe onterecht dat is.

Bohuslav Martinu – Choral MusicAls bij veel tijdgenoten stond het leven van Martinu (1890-1959) bloot aan grote veranderingen. Als zoon van de klokkenluider van Polička schijnt hij een aanzienlijk deel van zijn jeugd in de klokkentoren doorgebracht te hebben, uitkijkend over het Boheemse landschap. Hij werd violist en verdiepte zich naast in klassieke muziek ook in de volksmuziek van zijn geboortestreek. De wereldoorlogen dreven hem naar Frankrijk en uiteindelijk Amerika, waarbij hij invloeden van Stravinski en jazz verwerkte in veel van de bijna 400 composities die hij op zijn naam heeft. In de koorwerken op deze CD, voor het grootste deel madrigalen, combineert hij de stijl van volksmuziek, oude polyfone kerkmuziek en de afstandelijkheid van het Franse neoclassicisme van de eerste helft van de twintigste eeuw.

Het is zeer welluidende muziek die, hoewel een uur lang koorgezang horen misschien niet iedereen aantrekkelijk voorkomt, heerlijk wegluistert en emotioneel weet te raken. Het programma is zo samengesteld dat er voldoende afwisseling is om geboeid te blijven.

De acht Tsjechische madrigalen uit 1939 waarmee geopend wordt zijn gebaseerd op gedichten over de liefde, veelal van het onmogelijke type: passioneel en wanhopig. De vier liederen voor Maria die volgen zijn puur en devoot getoonzet volgens middeleeuwse regels van eenvoud. Dan vier madrigalen gecomponeerd in Martinu’s sterfjaar, vijfstemmig volgens Renaissancegebruik.

Na 21 korte gezangen is het slotstuk Romance z Pampelisek met dertien minuten een werk van formaat. He maakt deel uit van Spalicek, een Tsjechische ballet-revue waaraan Martinu gedurende zijn hele leven delen toe bleef voegen. De Romance voor solo sopraan en gemengd koor uit 1957 is daarvan de laatste. In dit werk is veel meer de dramatische en lyrische kant van de componist te horen.

Het Nederlands Kamerkoor excelleert en laat deze muziek hartstochtelijk tot leven komen. De opnames, gemaakt in de Augustinuskerk in Amsterdam, klinken uitstekend. Ook Nederlandse kelen kunnen Slavisch temperament perfect vertolken, zo blijkt.

Speelduur: 59:37
Netherlands Chamber Choir, conducted by Stephen Layton
Label: Globe