The Fratellis - Costello Music

Jan Luijsterburg | 11 januari 2007

Britse bandjes: steeds zijn er weer nieuwe. Lang gaan ze vaak niet mee, een nieuwe hype haalt ze al gauw weer in, maar het snoepje van deze week is The Fratellis, trio uit Glasgow. Pure lol, pakkende melodietjes in sneltreinvaart en geinige teksten, die zich na één keer luisteren laten meebrullen. De hele Britpop-historie wordt daarbij opgerakeld, met de nadruk op de vroege Beatles en jaren 70 glamrock, bijvoorbeeld T-Rex en Mud.

The Fratellis - Costello MusicIsland records ontdekte het bandje al na enkele optredens. Vanuit de wetenschap dat vers eten het best smaakt werden de Fratellis (analoog aan the Ramones heten alle leden zogenaamd Fratelli met de achternaam) meteen naar Amerika gestuurd om met een goede producer (Tony Hoffer, bekend van Beck) een knalplaat in elkaar te steken.

De teksten gaan over meisjes (we zien ze op de hoes met Droste effect het plaatje van de Fratellis opzetten) en jongens die achter hen aanzitten, niet zelden tevergeefs. Verwacht geen al te diepgravende zielenroerselen of statements, dit is puur entertainment. Met typisch Brits gevoel voor humor wordt de ene na de andere oneliner ten beste gegeven, afgewisseld met veel lalala, barabap en handgeklap.

Daarbij ontmoeten we types als Vince the Loveable Stoner (`I haven’t seen a pupil in his eyes for sixteen days`) en zingen we als een voetballegioen met zijn allen ‘I got my nuts from a hippy in a campervan on Saturday night’! Onweerstaanbaar.

The Fratellis - Costello Music

De muziek is pure retro. Alles klinkt gepikt, maar is tegelijk zo aanstekelijk en enthousiast gepresenteerd dat het geen enkel bezwaar vormt. Sterker nog, de onmiddellijke herkenbaarheid verklaart het brede enthousiasme dat the Fratellis ten deel valt. Energiek, alles op volle snelheid, en continu pakkend, is dit een album waarvan alle nummers zo op single uitgebracht kunnen worden (en voor een flink deel ook al zijn). Lekkere feestmuziek kortom. Die Fratellis gaan nog groot worden.

13 tracks, speelduur 44:21
Label: Universal Island recordings
Distributie: Universal