Benni Hemm Hemm – Kajak

Jan Luijsterburg | 15 februari 2007

Benedik Hermann Hermannsson komt uit IJsland. Eerst maakte hij in zijn eentje muziek, maar dat vond hij wat eenzaam. Dan maar het andere uiterste – IJslanders zijn mensen van extremen. 17 leden omvat de naar hem vernoemde band, maar ze doen geloof ik niet altijd allemaal mee. Bijzonder is dat zowat de helft van de leden blaast op koperinstrumenten, waardoor een soort mengelmoes van popbandje en fanfare ontstaat.

Benni Hemm Hemm – KajakBenni is niet echt een groot zanger. Al zijn de teksten niet te verstaan (IJslands is echt een bijzondere taal), de melodieen zijn fraai. Kleine luisterliedjes zijn het in wezen, die letterlijk opgeblazen worden door het orkest, en daardoor bijzonder worden.
Verwacht geen virtuoze hoogstandjes: de partijen zijn allemaal op beginnerniveau, maar de gezelligheid straalt af van de volstrekt unieke sound.

Het instrumentale openingsnummer Skvavars vat het al mooi samen. Akoestische gitaren zetten een melodie neer, en als de blazers invallen waan je je meteen bij de plaatselijke harmonie of fanfare.
Een lekkere vette deun, dikke lol, met een hoofdrol voor de xylofoon.

Harmonieorkesten proberen vaak een breed repertoire te brengen. Prachtige klassiek georienteerde werken worden veelal afgewisseld door wat men aanduidt met de vreselijke term ‘lichte muziek’. Dat klinkt net zo truttig als het nogal vaak is: een slap aftreksel van oubollige pop of musicalmelodieen. Swingen wil dat zelden echt. Een beetje net als van die muziekschool bandjes die stram al lang kapotgespeelde popklassiekers van generaties terug nog verder proberen te ontzielen. Ok, ik weet het, dit is te kort door de bocht, ik wil graag een uitzondering maken voor de Deep Purple medley van Harmonie Orkest Roosendaal, door familieomstandigheden mijn referentie voor harmoniemuziek, maar u snapt wellicht wat ik bedoel.

Benni Hemm Hemm – Kajak

Dan is wat de mensen van Benni Hemm Hemm doen toch veel leuker. Originele, zelf verzonnen muziek. Eenvoudig en verre van briljant, maar wel fris, eigen en vooral met veel plezier gebracht. Gewoon, lekker samen spelen. Meer hoeft muziek niet te zijn om te kunnen boeien. Bovendien zijn er ook vele mooi serene momenten, want er wordt niet voortdurend vol gas getoeterd. Fijn plaatje.

13 tracks, speelduur 51:26
Label: Smákökurnar
Distributie: de Konkurrent